OCR
18. A nyilvánosság látószögei Ame: kegyhely és búcsújárás 1989 után a médiareprezentációk terén is a szó szoros értelmében felszínre került, vagyis megjelent ott, ahonnan addig teljes mértékben ki volt szorítva és hiányzott: a társadalmi nyilvánosság tereiben. 1989 után két évtized alatt itt is lezajlottak a közismert radikális változások. A diktatúra időszakát követően felszabaduló sajtó és elektronikus média az 1990-es évek végére kiegészült weboldalakkal, majd a kétezres évek folyamán az online tér, a web2, a fénykép- és videómegosztó, illetve a közösségi oldalak széles körű elterjedése következett. Húsz év alatt a médiafogyasztás és a médiatartalmak előállításának egész rendszere olyan átalakulásokon ment keresztül, amire korábban sosem volt példa. Ez ismétlődő tanulási folyamatokkal járt az újabb fajta alkotói módszerek és a közönséghez való eljutás terén is. Ez olyannyira megsokszorozta az elérhető forrásanyagot, hogy az már nem is annyira forrás, inkább kimeríthetetlen tenger. A sajtót eddig főként információforrásnak tekintettük, és eszerint használtuk, mint ami alkalmas a megfigyelések, interjúk, fényképek kiegészítésére. Ebben a fejezetben a sajtóra, a televízióra és az internetre a maguk relatív önállóságában tekintünk. Hogyan vált a csíksomlyói búcsú médiaeseménnyé, miféle arculatot öltött a sajtóban, televízióban, hogyan vált a búcsú a jelenlévők százezres tömegén túl a távollévő milliók számára is , hozzáférhetővé"? Anélkül, hogy átfogó médiaelemzést végeznénk, érdemes szemügyre venni néhány műfajt, beszédmódot, fontosabb változást. A médiareprezentációk széles köre a különböző időkben és műfajokban sokszor mutatkozik egymáshoz igen hasonlónak, szinte az unalomig ismétlődnek bennük sztereotípiák, miközben más-más hangsúlyokat emelnek ki, más-más tapasztalatokat vagy élményeket tárnak a fogyasztók elé. Írott sajtó Az 1990-es évek elején a közemberek tájékozódásának az egyik legfontosabb eszköze még az újság, a sajtó volt, természetesen a rádióval és a televízióval együtt. A kötött időben fogyasztható elektronikus médiától eltérően az írott sajtó olvasható szelektíven, gyorsabban; eltehető, visszakereshető; továbbadható és tovább olvasható, másokkal megbeszélhető. Eseményekre itt lehetett a leggyorsabban, egynapos