OCR
412 V. A MODERNIZALOÔDAS re turizmusban Csíksomlyón is régóta együtt van a kulturális és a kultikus vonás. Az utóbbi másfél évtizedben a korábbiakhoz képest is új jelenségek tűntek fel. Ezek egyike a zarándokvonatok indítása. Jeles búcsújáróhelyekre évszázados szokás volt külföldön és Magyarországon zarándokvonatok indítása."" Az 1938-as budapesti Eucharisztikus Kongreszszusra Romániából nem kevesebb, mint öt zarándokvonat ment Fiedler István szatmár-nagyváradi püspök vezetésével, és a résztvevők között moldvai csángók és munténiai katolikus papok is voltak, akiket a jászvásári püspök vezetett.""7 A fogalom a szocializmus évtizedeiben természetesen eltűnt Magyarországról. A rendszerváltás után sok évvel merült fel a gondolat, hogy érdemes lenne a somlyói búcsúba különvonatot szervezni. Ezt elősegítette az, hogy Magyarország és Szlovákia 2004-ben, majd Románia 2007-ben megvalósult európai uniós csatlakozása a korábbiakhoz képest is jelentős utazási könnyebbségeket hozott, ami egyénileg, csoportosan és szervezett keretek között is érvényesülhetett. Budapestről először 2008. május 9-12. között indult el a Székely gyors zarándokvonat. Az utasok egy része főként a somlyói búcsúra igyekezett; mások inkább vasútbarátok voltak, akik látni akarták azt a felújított régi vasúti őrházat, amely 1919-ig és 1940-1944 között határállomás volt Magyarország és Románia közott. Az utasok a felcsiki falvakban - Csikkarcfalva, Csikdänfalva, Csikmadaras, Csikräkos, Madefalva — szällhattak meg. A szombati bücsüs program utän a vonat vasárnap a gyimesbükki hatärällomäsra tartott, ahol - a k&söbbi beszámoló szerint — a résztvevők a kontumáci kápolnánál celebrált szentmise, a Rákóczi-vár meglátogatása mellett , átléptek a Hitünk és Nemzetünk Kapuján, és végigjárták Megmaradásunk oszlopait, melyek a következők: Isten, Haza, Család, Anyanyelv, Alkotás, Jog, Kultúra, Hagyomány, Egység, Szabadság, Jövő"."" Az érdeklődés növekedésének és a szervező utazási irodák hatékony munkájának eredménye lett az, hogy 2010-ben a Székely gyors már két szerelvénnyel indult el, 2012-ben pedig egy másikat, a Csíksomlyó expresszt is megszervezték; ez Sopronból indult, Győrön és Budapesten át az Arad-Déva-Brassó vonalon ért célba. Ugyanebben az évben állt össze a Boldogasszony zarándokvonat is. 2013ban a Székely gyorsot és a Csíksomlyó expresszt össznemzeti zarándokvonatként egyesítették. 2014-ben ez a vonat Debrecen érintésével haladt. Külön figyelem övezte a mozdonyokat, amelyeket évről évre valamilyen aktuális vonatkozású matricadíszítéssel láttak el (a Nohabon Széchenyi, Liszt Ferenc, Aranycsapat, a Traxx mozdonyon Hunyadi Mátyás, Gábor Áron, Rákóczi Ferenc, Szent Márton), nem utolsósorban pedig az orrukon ott virított a magyar nemzeti cimer.’” A szerve756 Barna 2017, Frisnyák 2017. 757 Sas 1991. 758 Balogh 2017. 32. 759 Balogh 2017. 37.