OCR
3. Fogalmak Zarándoklat és búcsú Kamen hogy minden nagy vallás évezredek óta ismeri a szent helyeket, ahová a hívők csoportosan, nagy tömegben vagy egyénileg, illetve kötött ünnepi időben vagy , bármikor" elmennek. Ilyenek Európa- és világszerte olyan szent helyeken vannak, ahol a természetfelettihez fűződő kapcsolatokról egyéni és kollektív tapasztalatok sokasága fejeződik ki, adódik tovább, sűrűsödik. Ezeket nevezzük zarándokhelynek, az oda irányuló vonulást, menetet pedig zarandoklatnak.® A pontosabb meghatározás nehézségeit jelzi, hogy a vallási élményt fejtegetve Voigt Vilmos például nem is szándékozik ilyet adni, inkább csak számos példát hoz fel az ókori Egyiptomtól és Izraeltől kezdve a buddhizmuson és iszlámon keresztül a kereszténységig.? A zarándoklat , azon az elképzelésen alapszik, hogy az istenség egyes meghatározott helyeken különösen szívesen nyilatkozik meg, s itt a neki bemutatott tiszteletadás, áldozat különösen kedves neki [...] a kegyhely vagy kultusztárgy legendája igazolja a hely különleges voltát" — áll Bálint Sándor és Barna Gábor könyvében, sok korábbi és későbbi kutató megállapításával összhangban." Se szeri, se száma a zarándokhelyeket és zarándoklatokat bemutató könyveknek: úti beszámolók, lelki útmutatók, látványos albumok sorjáznak, aligha van, aki többé-kevésbé pontosan ne tudná, , mi is az”, amiről szó van. Az is közismertnek számít, hogy a zarándoklat három fő szakasza: az útra kelés, a , helyben lét" és a visszaérkezés más-más állapot, sajátos tapasztalatokkal, mindegyik a maga tér- és időhasználatával, élményvilágával."" Zarándoklatokról jó ideje már nem csak vallási értelemben vett szent helyekkel kapcsolatban van szó, a fogalom a szaktudományokban és a közbeszédben is jóval tágasabb értelműre szélesedett. Gyakorlatilag ideértenek mindenfajta utazást, útra kelést, amelyben egy , spirituális mágnes" hat, illetve amely a legszélesebb értelemben a tiszteletből fakad bármi iránt, ami a tisztelet tárgyává vált, akár egy elhunyt sztár sírhelye, egy emlékmű, egy jeles épület, egy romos vár stb. A keresztény hagyományban általában kegyhely a zarándokhely megnevezése. A kora keresztény időkben kétfajta kegyhely vonzotta a zarándokokat: Jézus 68 Turner-Turner 1978, Sigal 1989. 6 Voigt 2004. 188-195. 70 Bálint-Barna 1994. 16-17. 7! Korpics 2014.