OCR Output

32 I. BEVEZETÉS

mellett például Pusztai Bertalan a szeged-alsóvárosi, István Anikó a futásfalvi bú¬
csukr6l.*° Korpics Marta a zarándoklatokat a szakrális kommunikáció erőterében
helyezte el.*!

Noha érdemleges munkákat olvashatunk egyes jelentős hazai kegyhelyekről
(Andocs, Máriagyűd, Máriapócs, Mátraverebély-Szentkút, Máriaradna, Csiksom¬
lyó), ? mégsem mondhatjuk, hogy mintául szolgáló szakszerű kegyhely-monográfia
már készült volna. Egyetlen kivételnek Bálint Sándor régi kötete tekinthető a sze¬
ged-alsóvárosi templom és a társadalom kapcsolatáról.? Viszonylag kevesebben
léptek fel azzal az igénnyel, hogy jelenkutatási törekvéseket is érvényesítsenek.
Részben ilyen például Vass Erika munkája három kegyhely összehasonlító elemzé¬
séről, továbbá Frauhammer Krisztina két könyve a kegyhelyek vendégkönyveinek
és imát kérő céduláinak elemzéséről." Számomra ez is erős motivációt jelentett
arra, hogy kutatásom kezdetén Csíksomlyón a kortárs búcsújárás tanulmányozá¬
sa felé forduljak. Ugyanakkor mégsem törekszem a csíksomlyói búcsújárás teljes
körű összehasonlító és/vagy elméleti horizontú elemzésére, sokkal inkább annak
értelmező, alapos leírására és kontextusba helyezésére.

A csíki régió vallási életéről újabban fontos könyvet írt Fejes Ildikö. A Csiksze¬
redában dolgozó szociológus szerző a térségben elsőként végzett kiterjedt survey
kutatást, s adatait átgondolt matematikai-statisztikai módszertant használva sokol¬
dalúan elemezte. A szociológiai elemzéshez egy történeti áttekintés is csatlakozik,
így a könyv legalább két szakma számára hasznos, de azontúl a társadalomkutatás
egésze számára is releváns mondandója van. A megkérdezett minta tizennyolc év
fölötti római katolikus felnőttekből állt, az eredmények tehát rájuk vonatkoznak,
felekezetközi összehasonlításra ezúttal nem került sor. Nyolc falu és Csíkszereda
vallásosságának karakterét a szerző (Tomka Miklós dichotomikus felfogásával össz¬
hangban) erősen hagyományosnak, hagyománytisztelőnek látja, ami jól megkülön¬
böztethető a másik oldaltól, a modern vallásgyakorlattól.?5

Rátérve a közelebbi témánkra, Csiíksomlyóra, láthatjuk, hogy a félmúlt és a je¬
lenkor vonatkozásában bőségesen vannak mérvadó teljesítmények, van mire ala¬
pozni, van mit folytatni. A kommunista fordulatot megelőző régebbi szakirodalom
és leírások összefoglalására itt mar nincs sztikség.*° Helyismerete és mintaul szol¬
gáló habitusa okán is csupán Venczel Józsefnek, az ismert erdélyi szociológusnak
egy elfeledett írását idézzük fel 1939-ből. Ez Várdotfalvi József álnéven Csík szék

30 Pusztai (szerk.) 1999, István 2003.

31 Korpics 2014.

32 Gaál 2009, Csibi-Varga 2015, Ivancsó (szerk.) 2005, Varga 2014, Soós-Soós 2013, Haran¬
gozó 1990.

3 Bálint 1983. A kéziratot a szerző hagyatékából Tomisa Ilona rendezte sajtó alá.

34 Frauhammer 1999, 2012, Vass 2007, 2009.

35 Fejes 2018.

36 Vo. Mohay 2009. 58-105.