OCR Output

20 I. BEVEZETÉS

mivel ez nagyon erős fordulatnak, új kezdetnek mutatkozott, azt a célt tűztem ki,
hogy ezt az újjáéledési és újjáalakulási folyamatot egy hosszabb kutatással figye¬
lemmel kísérem.

Kezdetben nem is gondoltam ennél sokkal többre. Vonzott a feladat újdonsá¬
ga: ne csak a múltra irányuló visszaemlékező elbeszélések alapján, hanem folya¬
matosan végzendő hosszú távú megfigyelés alapján lehessen feldolgozni egy ősi
szokás alakulását. Ilyesmit korábban senki nem végzett, alig is végezhetett: amikor
az 1970-es években Magyarországon is kibontakoztak a jelenkutatási törekvések,
akkor azok főként a mindenkori kutatást megelőző évtizedre vonatkoztak, nem
pedig az „itt &s most” idejere. A „szokäs” ez esetben ráadásul nem valamiféle el¬
múlóban lévő jelenségegyüttes, amit erőnek erejével, mesterségesen igyekeznek
fenntartani (mint a folklorizmusjelenségek többségét), hanem egy minden koráb¬
binál nagyobb, immár százezres nagyságrendű tömegeket vonzó ünnep egy hatá¬
ron túli magyar Mária-kegyhelyen. Az előkészítés után így került sor az empirikus
kutatás fő szakaszára 1992 és 1997 között, amikor minden évben kutattam a bú¬
csúban. Később még 1999-ben, 2001-ben és 2005-ben, összesen tíz alkalommal
voltam jelen - elsősorban aktív megfigyelőként, másodsorban résztvevőként -,
hogy egy tervezett monográfiához néprajzi jelenkutatást végezzek. További há¬
rom alkalommal, 2009-ben, 2010-ben és 2011-ben már nem annyira kutatóként,
mint inkább a Duna Televízió felkért szakértőjeként és családtagként figyelhettem
az újabb fejleményeket.

A következő években egy tervezett könyv leendő fejezeteiben leírtam és ele¬
meztem néhány témakört: a hagyomány és hagyományalkotás viszonyát, a búcsú
térszerkezetét, az 1990-es első szabad búcsújárást, a búcsúsok tárgyait, a csíkszent¬
györgyiek és a bukarestiek búcsújárását, a vonzáskör változásait."

Az anyag feldolgozására és a tervezett könyv véglegesítésére hosszabb kitérő
után, jóval később került sor. Amikor a búcsújárás jelenkorának intenzívebb kuta¬
tását 2001-ben lezártam, úgy találtam, hogy a formálódó jelen nem érthető meg
a múltja nélkül. Ahogy nekifogtam néhány homályos kérdést tisztázni, egyre több
forrás bukkant fel, s évek elteltével szinte , elborított" a kegyhely több száz éves
múltja. Egyre több részletnek kezdtem utánajárni, így újabb tanulmányok születtek
olyan témákban, mint az eredettörténet, a ferencesek moldvai kolduló körútja, az
alakulástörténet, a vonzáskör kiszélesedése, a bukarestiek zarándoklata, értelme¬
zési viták a dualizmus idején, a labarumba felírt facigerek sora, csodatörténetek
hagyományozódása.? Ezek nyomán született meg összefoglaló könyvem a búcsú
történetéről, de a történeti feltárást azután is folytattam.? Amikor 2005-ben és
2009-2011-ben visszatértem a búcsúba, majd újra elővettem az 1990-es években
gyűjtött anyagomat, láttam, hogy mennyi minden folytatódik, mennyi minden vál¬

! Mohay 1992, 1996, 1997, 2008a, 2011, 2014.
2 Mohay 2000, 2003, 2004, 2006, 2007a, 2007b, 2007c, 2009.
3 Mohay 2010, 2012, 2015a, 2015b.