Mit hoznak vissza mindebből a fényképek, hangszalagok, elbeszélések, jegyze¬
tek? Mi marad a miénk, mi adható át másnak? Mit hallunk meg mi a mások él¬
ményeiből igazán, értő figyelemmel? Mi segít hozzá ebből ahhoz, hogy a saját
tapasztalatunkat is megértsük, s a magunkéból mi segít hozzá a mások igazibb
megértéséhez? Mi kell ahhoz, hogy érvényesen újrafogalmazzuk mások megértett
tapasztalatait? Van-e hozzá tehetségünk, jogunk? És hiányzik-e ez valakinek? Hi¬
szen bárki odamehet, megszerezheti a saját élményét, tapasztalatát — miért kell
ehhez a másik ember többszörösen átszűrt, átalakított, a maga szempontjából hi¬
telesnek tartott elbeszélése?
Nem sok kell hozzá, és Csíksomlyótól máris eljutunk néhány alig megvälaszol¬
ható kérdéshez.
Elhisszük-e a csodákat? Elcsodálkozunk-e a hiten? Van-e érvényes", és van-e
érvénytelen" tapasztalat? Mit tartunk igaznak vagy hamisnak a mások elbeszélései¬
ből? Hány igaznak elfogadott elbeszélés kell a magunk igazának megerősítéséhez,
és hány a magunk vélt igazának elvetéséhez? Ha sok, a búcsúban szerzett, búcsú¬
ra vonatkozó, vagy tágabban: Somlyón szerzett, Somlyóra vonatkozó tapasztalatot
összegyűjtünk, mennyi kell ebből ahhoz, hogy érvényes tudásra tehessünk szert?
Tucatnyi? Ezer? Tízezer? Mekkora része lesz ez annak az egésznek, amely évről
évre százezrek tapasztalatából és élményéből adódik össze? Egy csepp a tenger¬
ből? Lehet, hogy abban is megérezhető a sós íz - csakhogy egy cseppnyi tengervíz
mégsem mutatja meg az egész tágasságát, végtelenségét, hullámzását és áramlatait,
a benne élő lények tömegét.
Mit és hogyan érthetünk meg másoknak a történeti múltban megszerzett ta¬
pasztalataiból, ha régi leírást, elbeszélést olvasunk? Mit akkor, ha valaki kortárs
beszél vagy ír a korábbi élményeiről? Talán ő maga is küzdött a szavakkal, talán
saját magához sem volt mindig őszinte, talán jól-rosszul értett elvárásokhoz iga¬
zodott. Később talán megbánta, amit leírt, amit elmondott, talán túljutott rajta,
hiszen ő is érlelődött, számára is új fénybe kerülhettek a saját korábbi tapaszta¬
latai. Csakhogy erről mi már nem tudunk, amikor csak szövegeket tartunk a ke¬
zünkben. Hogy fejthetjük meg ezek rejtett üzenetét? Hogyan ellenőrizzük, hogyan
szembesitsuk az ,eredetivel”? Raismernének-e mai értelmezéseinkre az egykori
elbeszél6k, vagy inkabb tiltakoznanak?
Van-e kiút a kérdések labirintusából? Létezik-e megértés a szó legigazibb értel¬
mében? S ha igen, mi vezet el hozzá, és milyen arányban? A puszta kíváncsiság?
Tudomány? Vallás? Művészet? Intuíció? Megvilágosodás? Kinyilatkoztatás?
Pünkösdi búcsú Csíksomlyón: egyedülállóan érdekes összeállás, összeesés. Szent¬
lélek-ünnep egy Mária-kegyhelyen. Mária-ünnep egy Szentlélek-ünnepen. Pün¬
kösdkor a keresztények a Szentlélek kiáradását ünneplik, ami visszautal a húsvétra,
hiszen a Szentlélek a feltámadás után kapott ígéret következtében jött el. Húsvét
pedig nagypéntekre, a Golgotára tekint vissza. Jézus életének nagy történései
pünkösdkor sűrítetten jelen vannak, s Márián keresztül az anyai oldal is benne
van. A legtöbb kegyhelyen a nagy búcsúk Mária-ünnepekhez kapcsolódnak Nagy¬