OCR Output

262 = ELEKES ZSUZSANNA - NÉMETH ÁGNES - PAKSI BORBÁLA

11.3. EURÓPAI ISKOLAVIZSGÁLAT A FIATALOK
ALKOHOL- ÉS EGYÉB DROGFOGYASZTÁSI SZOKÁSAIRÓL - ESPAD

(Elekes Zsuzsanna)

11.3.1. A kutatás módszertana
11.3.1.1. Általános módszertani megfontolások

Az ESPAD (European School Survey on Alcohol and other Drugs) program
1994-ben indult azzal a céllal, hogy négyévente ismétlődően időben és nemzet¬
közileg összehasonlítható adatokat gyűjtsön a fiatalok dohányzásáról, alkohol¬
és egyéb drogfogyasztási szokásairól. A program legfontosabb hosszú távú
célja a fiatalok fogyasztási szokásaiban bekövetkezett változások mérése, az
országonként eltérő trendek összehasonlítása. Az első adatfelvételre 1995-ben
került sor 26 európai ország részvételével. Ezt követően 1999-ben, 2003-ban,
2007-ben, 2011-ben és 2015-ben készült adatfelvétel. 2019-ben az ESPAD-kuta¬
tások hetedik hullámára került sor. A részt vevő országok száma 30-35 között
változott a különböző adatfelvételek során. A nemzetközi eredmények önálló
kötetekben jelentek meg (Hibell és mtsai, 1997; 2000; 2004; 2009; 2012; The
ESPAD Group, 2016, 2020), valamint letölthetők az ESPAD honlapjáról (www.
espad.org.). A magyar eredményekből számos hazai publikáció készült, többek
között: Elekes-Paksi, 1996, 2000, 2003; Elekes, 1997, 1999, 2000, 2004a, 2004b,
2005a, 2005b, 2007, 2009, 2014, 2016; Elekes-Arnold-Bencsik (szerk.), 2020.

AZ ESPASD céljából adódóan a kutatás módszertanában kitüntetett figyel¬
met kap az időben és térben való összehasonlíthatóság.

Az ESPAD-adatfelvételek célcsoportja az adatfelvétel évében 16. évüket
betöltő, iskolában tanuló fiatalok. A korcsoport kiválasztásában meghatározó
szempont volt, hogy erre a korra a fiatalok már nagy valószínűséggel kapcsolat¬
ba kerültek a vizsgálandó szerek egy részével, és ez az a korcsoport, amely még
a legtöbb európai országban elérhető az iskolarendszerben. Mivel az adatfelvé¬
telek önkitöltős osztályos lekérdezéssel készülnek, mindig azok az évfolyamok
kerülnek be a mintába, ahol a legnagyobb arányban találhatók 16 éves diákok.
Ez Magyarországon általában a 9-10. évfolyamos diákokat jelentette. Az osztá¬
lyos lekérdezésnek köszönhetően, bár a nemzetközi összehasonlításban elvárt
mintanagyság a 16 évesekre vonatkozóan 2400 fő, ahhoz, hogy ezt a minta¬
nagyságot biztosítani tudjuk, a különböző hullámokban változó számban, de
átlagosan 6-8000 9-10. évfolyamon tanuló diákot kérdeztünk meg. Így az egyes