10.2. ábra. Változás a veszélyeztetti adatgyűjtésben 2013-2015
SHIT ALS
= Tg Fiber
A ick ád
nerven Kcupaei |
Let d arb cali
beta
erento L mp
ik ch cos: =
m “Tah dirk
hy ir nee
L dard = = er cobs!
herr
1) ae
rears! eed oe
Forras: KSH, Sajat szerkesztés
Ahogy az 10.1. tablazatban is feltiintetésre keriilt, 2016-ban a Gyvt. valtozasai
miatt változott az adatgyűjtés: az 1775-ösről átkerült a 1696-os OSAP-adat¬
lapra; valamint az adatszolgáltatói kör is változott, 2016-tól a család- és gyer¬
mekjóléti szolgálat a felelős. Mivel a törvénymódosítás intézményi változáso¬
kat is előirányzott, a 2016-tól elérhető adatok a korábbiakkal megbízhatóan
nem hasonlíthatóak össze (KSH, 2022).
Az adatszolgáltató között 2017-től a család- és gyermekjóléti szolgáltató¬
kon felül megjelennek a központok is, ami nem teszi lehetővé az összehason¬
líthatóságot: a szolgálatok a veszélyeztetettség esetén továbbítják az esetet az
illetékes központnak is, ahol szintén regisztrálásra kerülhet ugyanaz az eset,
tehát duplikációt is jelenthet. Továbbá a 2016. évhez hasonlóan a környezeti
veszélyeztetettség mint gyűjtőfogalom korlátozza az adatok értelmezhetősé¬
gét. Elkülönítésre kerül az adatgyűjtésen belül a jogerős hatósági intézkedé¬
sek kategória, mely esetében csak a szolgáltatók felelnek az adatokért (Szécsi¬
Rácz, 2020; KSH, 2022).
10.3.2.3. A család, illetve gyermekjóléti szolgálat — szenvedélybetegség
A gyermekjóléti szolgálatnál szenvedélybetegség miatt kezelt problémák szá¬
ma az alkalmazott változások miatt a különböző évek között szintén korláto¬
zottan hasonlítható össze (10.2. táblázat).