OCR
8. ITTASAN OKOZOTT KÖZÚTI BALESETEK " 179 Az ittasan okozott balesetek elkövetőinek valamivel több mint 50%-a rendelkezett csak jogosítvánnyal 2011-2016 között. A jogosítvánnyal nem rendelkezők a legtöbb balesetet 2013-ban követték el, ebben az évben az ittas közúti balesetet okozók 45,49%-at tették ki (8.13. ábra). 8.6. ÖSSZEFOGLALÁS, KÖVETKEZTETÉSEK Összességében elmondható, hogy jelentős csökkenés ment végbe a vizsgált időszakban, 1990 és 2019 között az ittasan okozott balesetek számában. Az adatok azt mutatják, hogy a csökkenő trendet nagymértékben erősítette a zéró tolerancia bevezetése is 2008-ban. Továbbá a javulás okai lehet még az objektív felelősség, vagyis hogy a felróhatóságtól és vétkességtől függetlenül, a károkozásból következik a felelősség, illetve a szigorúbb szankciók is. A személyi sérüléses balesetek számának csökkenését eredményezhették a továbbiak is: a fix kamerak bevezetése a Véda rendszerben’; biztonsagtechnikai fejlesztések, pl. járműtechnológia fejlődése és a biztonságosabb kialakítás (pl. gyermekbiztonsági ülés, biztonsági öv); illetve az útbiztonság fejlődésével az osztott pályás utak megjelenése. Ezek a változások az ittasan okozott balesetek számának alakulására is hatással lehetnek. Az ittasan okozott balesetek elkövetési helye a vizsgált időszakban régiónként rendkívül változékony, 2013 óta a Dél-Alföldön a legmagasabb a száma, 2019-re azonban jelentősen csökken különbség a régiók között. Ennek megfelelően megyénként vizsgálva az elkövetési helyszínt, 2011-2019 között (egy év, 2012 kivételével) végig Bács-Kiskun megyében történt a legtöbb ittasan okozott baleset. Általánosságban elmondható, hogy az ittas elkövetők többnyire személygépkocsival baleseteznek. A balesetek okozói a legtöbb esetben nagymértékben ittasan, tehát 0,896 feletti alkoholszinttel vezetnek. Jellemzően 19-34 év közötti, jogosítvánnyal rendelkező, magyar állampolgárságú férfiak okoztak ittasan balesetet a vizsgált időszakban. ? Közúti Intelligens Kamerahálózat, melyet 2012-2015 között hozott létre a Magyar Rendőrség.