OCR Output

1. MÓDSZERTANI KÉRDÉSEK AZ ALKOHOLPROBLÉMA
ELTERJEDTSÉGÉNEK MÉRÉSEKOR

Elekes Zsuzsanna

1.1. AZ ALKOHOLPROBLÉMA MÉRÉSÉNEK ÁLTALÁNOS PROBLÉMÁI

Az alkoholprobléma epidemiológiai vizsgálatának és az összegyűjthető infor¬
mációk értelmezésének egyik legfőbb korlátja az, hogy olyan viselkedési for¬
mát próbálunk mérni, amely bizonyos mértékű társadalmi elítélés alá eshet,
és egyes esetekben (fiatalok, munkahely, autóvezetés) jogi korlátozás alá esik.
Ez pedig a viselkedés rejtését, titkolását eredményezheti az érintettek, a kör¬
nyezetük és a velük foglalkozó intézmények részéről egyaránt.

A mérés kapcsán elsődleges kérdésünk az, hogy mit, minek az elterjedtsé¬
gét mérjük.

Az alkalmazott indikátorok egyik csoportja a fogyasztás mennyiségét, gya¬
koriságát próbálja közvetett vagy közvetlen módon becsülni, azt feltételezve,
hogy a probléma mértéke vagy a problémás fogyasztás az egyén szintjén és
makroszinten is valamilyen összefüggésben áll a fogyasztott mennyiséggel
és a gyakorisággal. Az indikátorok másik nagy csoportja a fogyasztás követ¬
kezményeit, a fogyasztásból eredő problémákat, a fogyasztás jogi, egészségügyi,
szociális következményeit veszi számba, feltételezve azt, hogy bizonyos mér¬
tékű fogyasztás már feltétlenül felszínre kerül valamilyen probléma formájá¬
ban. Egyrészt tehát feltételezzük, hogy a fogyasztás és a problémás fogyasztás
között mérhető kapcsolat van, másrészt feltételezzük, hogy a problémás fo¬
gyasztás előbb-utóbb statisztikailag mérhető módon felszínre kerül. Mindkét
összefüggés sokat elemzett, sokat vizsgált kérdése a szakirodalomnak. Mind¬
két összefüggés mérésére léteznek makrostatisztikai módszerek, és léteznek
survey-módszerek (Elekes, 2011).

Az alkalmazott jelzőszámok másik csoportosítása már inkább a politika
szempontjából lehetséges kezelési módokat tükrözi, és ahogy megkülönböz¬
tethetőek kínálatcsökkentő programok vagy politikák és keresletcsökkentő
programok vagy politikák, ugyanúgy szokásos a keresletet kifejező indikáto¬
rok és a kínálatot kifejező indikátorok megkülönböztetése. Míg a keresletet ki¬
fejező indikátorok többsége azonos a fenti két csoportban említettekkel, addig
a kínálatot kifejező indikátorok a hozzáférhetőséget próbálják mérni.