ellenpontjaként, és még évekig bizonytalan jogi státusszal rendelkezett. Végül
 a harmadik ellenérv az, hogy Hunyadi — ha csak nem volt túlzottan kalandvágyó
 — akkor jó eséllyel igyekezett elkerülni Németalföld északi területeit, mivel az 1570¬
 es években épphogy lángra kapott szabadságharc miatt (az ún. nyolcvanéves hábo¬
 rú majd csak a harmincéves háborúval fejeződik be 1648-ban) ezek voltak az ösz¬
 szecsapásoktól leginkább sújtott területek. (Erre Hunyadi utal is az Epbemeronban:
 „incumbit sociali Belgia bello") Mire az arrasi és utrechti unió 1579-es megalakulásá¬
 val nagyjából stabilizálódtak a vallási, politikai törésvonalak, addigra Hunyadinak
 Itáliában kellett volna már lennie.
 
Mindezeket figyelembe véve csak a még ekkor is jelentős szellemi központnak
 számító leuveni egyetem lehet az, ahova — a minden valószínűség szerint katolikus
 — Hunyadi járhatott.
 
 
Weszpréminél az is olvasható, hogy Hunyadi Padova és Franciaország előtt Angli¬
 ában járt tanulmányúton, aminek fennmaradt egy érdekes nyoma is: egy 16. század
 végi orvosi kézirat-kolligátum az oxfordi Bodleian Library Ashmole-gyűjtemény¬
 ében.* A kolligátum első kéziratán a kézirat másolójától eltérő kéz bejegyzése olvas¬
 ható: per Franciscum Hunniadium, vagyis , Hunyadi Ferenctől". A kézirat tartalmára
 majd még külön is kitérek, a kérdés az (ami erősítheti Weszprémi állítását Hunyadi
 angliai útjáról): hogyan kerülhetett ez a könyv Oxfordba?
 
A kérdés megválaszolásához két fogódzót találunk: az egyik maga az Ashmole¬
 féle gyűjtemény, a másik pedig a fenti háromszavas bejegyzés. Fontos, hogy a kézirat
 ütja tisztân és pontosan visszakôvetheté Elias Ashmole-ig (1617-1692), aki a 17. szä¬
 zad egyik megbecsült és sokoldalú személyisége, mecénása: egyszerre szabadkőműves
 politikus, műgyűjtő, asztrológus, alkimista és ráadásul orvos is, aki az oxfordi egye¬
 temen doktorált 1669-ben." Nem csak több ezer példányos, felbecsülhetetlen értékű
 kéziratgyűjteményét adományozta az oxfordi egyetemnek, amely gyűjtemény végül
 Hunyadi kéziratát is megőrizte, hanem hatalmas műgyűjteményével megalapozta
 a ma is latogathaté Ashmolean Museumot.
 
A másik, talán még izgalmasabb kiindulópontunk maga a beírás, amely
 Hunyadinak tulajdonítja a kéziratot. Abban a szerencsés helyzetben vagyunk, hogy
 egyértelműen megállapítható a bejegyző kéz eredete is: Richard Napier. (Ez azért
 mondható biztosra, mert az Ashmole-gyűjteményben van még tőle majdnem két¬
 száz kézirat, amelyeknek egy része autográf.) És hogy ki volt Napier? 1559-ben
 született Exeterben, 1577-ben az oxfordi Exeter College-ba iratkozott be teológiára,
 
 
33 Ashmole collection, ms. 1425, 1-14”.
 34 Hunter, 2004.
 % Andrews 2004a.