OCR
Mielőtt a jelölt végső aktusként átvette volna a birétumot (iretta, négycsticsti fejfedő), kapott egy — az egyetemi tanulmányainak tárgyához illő — könyvet, először becsukva, amely a könyvbe zárt tudását jelképezte, majd kinyitva, amely arra utalt, hogy doktorként már taníthat is e könyvekből. Ezután következett az aranygyűrű, amellyel az újdonsült doktor jelképesen házasságot kötött az egyetemen megszerzett tudással, szakmával. Ahhoz, hogy idáig eljusson a jelölt, először teljesítenie kellett az ún. dunczát, majd egy nyilvános vizsgát. A puncta (pontok) során két, három vagy négy rövid, véletlenszerűen kiválasztott részletet kellett a tárgy alapszövegeiből megmagyarázni, amelyre 24 óra felkészülési időt kapott. Az orvosjelöltnek Avicenna Kánonjából, a Corpus Galenicumból, vagy Hippokratész Aforizmáiból kellett pár bekezdést értelmezni. Weszprémi fenti szövegrészlete háromféleképpen is érthető: vagy Hunyadi már korábban szerzett valahol bakkalaureátust, ami az orvosdoktori diploma feltétele, és most ezt kötötte össze, vagyis egészítette ki a fokozatával (a híres Andreas Vesaliusnál is ehhez hasonlóval találkozunk; párizsi kitérővel Leuvenben szerez bakkalaureátust, majd Padovában doktorál?), vagy először doktorált valahol filozófiából és most orvostudományból is, vagy pedig egyszerre tette le filozófiából és orvostudományból is a vizsgát (ekkor a puncta az imént említett orvosi szövegeken kívül az arisztotelészi corpusszal egészült ki). Ez utóbbi gyakorlat a legritkább és a 16. századra nagyjából el is tűnt (de korábban például a filozófus Pietro Pomponazzi is két doktorátust szerzett: egyet filozófiából és egy másikat orvostudományból)." Weszprémi szövege alapján leginkább az feltételezhető, hogy Hunyadi már bakkalaureus volt, amikor megszerezte a doktori fokozatát. Ha viszont Padovában csak a doktori vizsgát tette le, akkor a bakkalaureus fokozatot valahol máshol, korábbi peregrinációja során Németalföldön, Franciaországban vagy Angliában kellett elnyernie. Itt azonban érdemes felhívni a figyelmet Bod Péter — fentebb már idézett — jellemzésére Hunyadiról: ,mind jó Deák s mind szép tudományu Orvos Doktor". Ha ezt a mondatot úgy értjük, hogy nem csak orvosdoktor, hanem , deákdoktor" is volt, akkor talán tényleg ledoktorált előtte valahol filozófiából is? Weszprémi ismerte Bod Magyar Athenasát, viszont olyan forrást is használt Hunyadi iskoláiról, amit Bod nem látott. Weszprémi fenti szövegrészlete a , filozófiával kötött barátságos frigyről" azt sem zárja ki, hogy költőnknek ekkorra már doktorátusa volt filozófiából is. Ez jobban meg is magyarázná, miért tarthatott olyan sokáig a tanulmányi útja (bár itt felmerülhet az a kérdés is, hogy ha csak Báthory István finanszírozta a tanulmányait, akkor miért áldozott volna olyan sokat Hunyadi filozófiai, esetleg retorikai, poétikai tanulmányaira). Viszont itt újból érdemes megemlíteni Stephanus 5. Georgii dicsérő versét, amely mégiscsak azt támasztja alá, hogy az orvostudomány mellett mást is elvégzett. Iehát poétikát tanulva, valószínűleg filozófiából is fokozatot szerzett. A doctus Hunyadit dicsérő költő úgy fogalmaz, hogy kettős koszorút 2° Grendler 2002, 331. 30 Grendler 2002, 172-178, 331. 14