Mielőtt a jelölt végső aktusként átvette volna a birétumot (iretta, négycsticsti
fejfedő), kapott egy — az egyetemi tanulmányainak tárgyához illő — könyvet, először
becsukva, amely a könyvbe zárt tudását jelképezte, majd kinyitva, amely arra utalt,
hogy doktorként már taníthat is e könyvekből. Ezután következett az aranygyű¬
rű, amellyel az újdonsült doktor jelképesen házasságot kötött az egyetemen meg¬
szerzett tudással, szakmával. Ahhoz, hogy idáig eljusson a jelölt, először teljesítenie
kellett az ún. dunczát, majd egy nyilvános vizsgát. A puncta (pontok) során két, há¬
rom vagy négy rövid, véletlenszerűen kiválasztott részletet kellett a tárgy alapszö¬
vegeiből megmagyarázni, amelyre 24 óra felkészülési időt kapott. Az orvosjelölt¬
nek Avicenna Kánonjából, a Corpus Galenicumból, vagy Hippokratész Aforizmáiból
kellett pár bekezdést értelmezni. Weszprémi fenti szövegrészlete háromféleképpen
is érthető: vagy Hunyadi már korábban szerzett valahol bakkalaureátust, ami az
orvosdoktori diploma feltétele, és most ezt kötötte össze, vagyis egészítette ki a fo¬
kozatával (a híres Andreas Vesaliusnál is ehhez hasonlóval találkozunk; párizsi kité¬
rővel Leuvenben szerez bakkalaureátust, majd Padovában doktorál?), vagy először
doktorált valahol filozófiából és most orvostudományból is, vagy pedig egyszerre
tette le filozófiából és orvostudományból is a vizsgát (ekkor a puncta az imént em¬
lített orvosi szövegeken kívül az arisztotelészi corpusszal egészült ki). Ez utóbbi
gyakorlat a legritkább és a 16. századra nagyjából el is tűnt (de korábban például
a filozófus Pietro Pomponazzi is két doktorátust szerzett: egyet filozófiából és egy
másikat orvostudományból)." Weszprémi szövege alapján leginkább az feltételez¬
hető, hogy Hunyadi már bakkalaureus volt, amikor megszerezte a doktori fokozatát.
Ha viszont Padovában csak a doktori vizsgát tette le, akkor a bakkalaureus fokozatot
valahol máshol, korábbi peregrinációja során Németalföldön, Franciaországban vagy
Angliában kellett elnyernie.
Itt azonban érdemes felhívni a figyelmet Bod Péter — fentebb már idézett — jel¬
lemzésére Hunyadiról: ,mind jó Deák s mind szép tudományu Orvos Doktor". Ha
ezt a mondatot úgy értjük, hogy nem csak orvosdoktor, hanem , deákdoktor" is volt,
akkor talán tényleg ledoktorált előtte valahol filozófiából is? Weszprémi ismerte
Bod Magyar Athenasát, viszont olyan forrást is használt Hunyadi iskoláiról, amit
Bod nem látott. Weszprémi fenti szövegrészlete a , filozófiával kötött barátságos
frigyről" azt sem zárja ki, hogy költőnknek ekkorra már doktorátusa volt filozófi¬
ából is. Ez jobban meg is magyarázná, miért tarthatott olyan sokáig a tanulmányi
útja (bár itt felmerülhet az a kérdés is, hogy ha csak Báthory István finanszírozta
a tanulmányait, akkor miért áldozott volna olyan sokat Hunyadi filozófiai, esetleg
retorikai, poétikai tanulmányaira). Viszont itt újból érdemes megemlíteni Stephanus
5. Georgii dicsérő versét, amely mégiscsak azt támasztja alá, hogy az orvostudomány
mellett mást is elvégzett. Iehát poétikát tanulva, valószínűleg filozófiából is foko¬
zatot szerzett. A doctus Hunyadit dicsérő költő úgy fogalmaz, hogy kettős koszorút