OCR Output

188 I Digitális média és történetmesélés a felsőoktatásban

információs társadalom (méd): korunk társadalmának egyik elnevezése, amely
kifejezi az információk és az azok előállításával, feldolgozásával és terjeszté¬
sével kapcsolatos eszközök és médiumok társadalmi, kulturális és gazdasági
jelentőségét

infotainment (méd): az információ és az entertainment (szórakoztatás) szó ösz¬
szeolvadásából született kifejezés, amely korunk tömegkommunikációjában a
tabloidizálódott, szórakoztató információközlést takarja

integrált tanulási környezet (nev): további szinonima: blended learning; digitális
technológiával támogatott személyes jelenléten alapuló tanulás és tanítás

interaktív felület (inf): további szinonima: reszponzív felület; lehetővé teszi, hogy
a felhasználó külső eszköz (jellemzően kontroller, okostelefon, távirányító)
használatával beavatkozzon a narrációba, jellemző a web 2.0-ás platformokra,
a videójátékokra és az interaktív televíziózásra

interaktor (inf, méd, narr): a 21. század befogadója, olyan néző, olvasó, aki aktív
dialógust épít ki a szöveggel és tevékenységeivel manipulálhatja annak narratív
ívét, tartalmát (lásd még emergens narratíva)

interfész (inf, méd): a tartalomközlő rendszer és az ember közötti felület, például
a könyv, az okostelefon, a számítógép monitora

kapuőr (méd) (gatekeeper): atömegkommunikáció tartalmainak szűrői, jellemzően
a szerkesztők, akik megszűrik a közlésre szánt információkat

kauzalitás (film, narr): ok-okozatiság

kognitív (pszich): megismerési, gondolkodási és információfeldolgozási tevékeny¬
ségekkel kapcsolatos

konnektivizmus (nev): a hálózatalapú tanulás tanuláselmélete

konstruktivizmus (nev): ismeretelmélet, amelynek fókuszában az egyéni tudás¬
konstrukció áll

kötődés (pszich): anya-gyermek kapcsolódás, mely a szülés után és a csecsemő¬
korban alakul ki

közösségi média (méd): további szinonima: social media; egyéni és közösségi
interakciókat és tartalommegosztást lehetővé tévő, többfunkciós médiafelület

lineáris narratívum (film): időben lineárisan kibontakozó cselekményszerkezet

LMS (inf, nev): tanulástámogató keretrendszer (Learning Management System)

logolás (inf): online tevékenységek naplózása

ludditák (tört): angol gépellenes mozgalmárok a 19. században

manga (irod, méd): japán képregény

manhwa (irod, méd): dél-koreai képregény

mashup (méd): több film kisebb részeinek új jelenetté történő összevágása

médiakonvergencia (méd): a hagyományos és az új médiumok egymással össze¬
kapcsolódó infokommunikációs környezete

mém (méd): a közösségi média felületein terjedő képalapú, kulturális kódokat
tartalmazó mikronarratívum

memoriter (fil, nev): szóról szóra emlékezetbe vésendő, majd reprodukálandó
szöveg