OCR
186 I Digitális média és történetmesélés a felsőoktatásban bot (inf, méd): a robot szóból rövidített kifejezés, algoritmusok segítségével működő, automatikus feladatokat végrehajtó szoftver Budapesti Iskola (film): dokumentarista játékfilmeket készítő mozgalom, mely a Balázs Béla Stúdióból indult az 1970-es években chatbot (inf): a chat (beszélgetés) és a robot szó összeolvadásából született kifejezés; olyan mesterséges intelligencia által irányított szoftver, amely írásban vagy szóban automatikus választ ad a felhasználó kérdéseire; számos cég alkalmazza virtuális asszisztensnek honlapján vagy közösségimédia-oldalain cliffhanger (film): sorozatepizödok függöben hagyott cselekmenye cosplay (méd): a costume és a play szó összeolvadásából született kifejezés; olyan esemény, amelyen a rajongók kedvenc műfajuk, sorozatuk vagy filmjük szereplőinek kosztümjeibe öltözve vesznek részt Creative Commons-licenc (méd): a kreatív közjavak jogszerű megosztásának és felhasználásának többféle kombinációját lehetővé tevő licencrendszer cross-media (méd): a tartalomközlés egyszerre több platformon történő megvalósulása dashboard (inf): egyszerre több grafikont is megjelenítő, összetett adatelemzést is lehetővé tevő adatvizualizáció deepfake (méd): a tartalomhamisításnak az a formája, amikor mesterséges intelligencia segítségével egy személy arcát és hangját montírozzák rá egy másik emberrel készített videóra didaktika (nev): az oktatás céljával, módszereivel, szervezési módjaival foglalkozó diszciplína diegetikus (film): a narratívum cselekményvilágába szervesen illeszkedő elem digital scrollytelling (inf, méd): okostelefon segítségével, scrollozási technikával megvalósuló digitálisnarratíva-befogadási technika dinamikus vizualizáció (inf): a tendenciákat, folyamatokat audiovizuális formában megjelenítő illusztráció, például a frontátvonulást bemutató térkép edutainment (méd): az education (oktatás) és az entertainment (szórakoztatás) szó összeolvadásából született kifejezés, amely a szórakoztatással megvalósuló tanítási-tanulási folyamat elliptikus elbeszélési mód (narr, film): kihagyáson alapuló, nonlineáris narrációszerkesztés emergens narratíva (inf, méd): a digitális keretrendszerekben (videójátékokban vagy közösségi médiában) előre nem kódolt módon, a felhasználói interaktivitások által kibontakozó véletlenszerű narratív tartalomszervezés emotikon (méd): az emberi arc érzelmeit és kulturális kódokat reprezentáló hangulatjel, például a szmájli empirizmus (fil): a 17. században domináns ismeretelméleti irányzat, amelynek középpontjában a tapasztalati megismerés állt ergodikus irodalom (irod, méd): olyan elbeszélés, amely végső formáját a felhasználó tevékeny beavatkozásait követően nyeri el, például a narratív videójátékok