OCR Output

150 | Digitális média és történetmesélés a felsőoktatásban

amikor az oktató azt kéri a hallgatóktól, hogy egy téma különböző transzmediális
transzformációit összegezzék és rendszerezzék. Az újraértelmezésre lehet példa,
amikor a hallgatók egy témakör tartalmait szintetizálják, újrafelhasználják és sajá¬
tos logikával, modulárisan jelenítik meg digitális eszközök segítségével.

A SAMR-modell kiegeszült a tanulöi/hallgatöi eszközhasznälat szintjeivel is (18.
ábra), amely lehet passzív, interaktív és kreatív, míg a tanäri eszközkivälasztäs hä¬
rom szintre redukálódott: a helyettesítésre, a kiterjesztésre és az átalakításra. A mo¬
dell az angol kifejezések első betűiből a PICRAT nevet kapta (Kimmons, Graham
& West, 2020). Az új modellben a technológia integrációja kétdimenziós mátrix¬
ban jeleníthető meg.

KH KK KA

(CREATTVE)

KREATÍV

IH IK IA

INTERAKTÍV
ONTERACTIVE)

4,

PH PK PA

Hogyan hat a technológia alkalmazása a tanulásra,
gyakorlatra?

Henverresíri KireRJESZTI ATALAKÍTJA

(REPLACES) (AMPUFIES) (TRANSFORMS)

Passziv
(PASSIVE)

18. dbra: A PICRAT-matrix felépiése Kimmons (2016) alapjan
(Rausch & Pasztor, 2021)

A hallgatók passzív módon használják a technológiát, ha csupan a narrativum
befogadása (olvasása, nézése, hallgatása) történik meg a digitális médiumokon
keresztül. A passzivitás akkor alakul át interaktivitássá, amikor a társakkal közös
feladatmegoldás vagy az egyéni, de interaktív felületeken történő felfedezés is meg¬
jelenik a tanulási folyamatban, például amikor digitális játékokban vesznek részt
a hallgatók vagy tesztek, rejtvények segítségével problémát kell megoldaniuk. Ez
történik, amikor a hallgató egy online szabadulószobából feladatmegoldások se¬
gítségével tud kijutni, vagy részt vesz egy interaktív multiplatform-alapú stratégiai