OCR Output

III. Digitális média és történetmesélés a kutatásban ] 125

kai véleményre, vallási vagy világnézeti meggyőződésre utaló személyes adatokat,
valamint egészségügyi adatokat vagy a természetes személyek szexuális életére vagy
irányultságára vonatkozó személyes adatokat is tartalmazhat, amelyek kezelése csak
nagyon szigorú körülmények között lehet jogszerű.

Szerzői jogok

A DST-vel összefüggésben a szerzői jogokkal kapcsolatos kérdések a legnyilvánva¬
lóbbak, mivel az alkotók saját és mások által készített tartalmakat egyaránt használ¬
nak digitális történetük elkészítéséhez. Az 1999. évi LXXVI. törvény a szerzői jogról
9. § (1) bekezdése értelmében a szerzőt a mű létrejöttétől kezdve megilleti a szerzői
jogok - a személyhez fűződő és a vagyoni jogok - összessége. Minden, természetes
személy által készített fénykép- és videófelvétel, amennyiben egyéni, eredeti jellegű,
szerzői jogi védelem alatt áll, tehát a szerzői jogi szabályokra figyelemmel kell lenni
akár a szerző, akár a felhasználó pozíciójában vagyunk.

Az alkotó saját tartalmak felhasználása esetén, tehát szerzőként a digitális törté¬
net utolsó diáján megjelölheti, milyen Creative Commons- (a továbbiakban CC-)
licenc alatt engedélyezi a további megosztást, felhasználást. Ugyanígy meghatá¬
rozhatja azt is, hogy saját tartalmai felhasználhatóak-e kereskedelmi célokra, ami
máris részben a vagyoni jogokhoz kapcsolódó terület. Az alkotó rendelkezhet afe¬
lől is, hogy digitális története megosztása, sugárzása járhat-e vagyoni haszonnal a
terjesztő számára. A szerzői személyhez fűződő jogok keretében az alkotó - akär
Creative Commons-licencekkel - rendelkezhet digitális története nyilvánosságra
hozatalának mértékéről és körülményeiről, neve feltüntetésének szükségességé¬
ről vagy annak ellenkezőjéről, valamint digitális története egységének védelméről.

A workshop résztvevőinek fel kell kínálni a lehetőséget a DST-folyamat végén,
hogy nyilatkozzanak arról, hogy milyen széles körben szeretnék nyilvánosság elé
vinni digitális történetüket. A facilitátor több opciót is felajánlhat, ilyen lehet pél¬
dául, hogy csak a workshop résztvevői előtt lehet levetíteni a digitális történetet,
de nyilatkozhat úgy is az alkotó, hogy kutatási célokra felhasználhatja a facilitátor,
valamint dönthet az alkotó akár a nyilvánosság legtágabb kategóriája mellett is.

A mű egységének védelme azt jelenti, hogy nem járul hozzá az alkotó, hogy egyes
részeket kiemelve vagy más kontextusba helyezve más felhasználja vagy bemutassa
digitális történetét. A Szerzői jogi törvény (továbbiakban Szjt.) 13. §-a úgy fogal¬
maz, hogy , (aJ szerző személyhez fűződő jogát sérti művének mindenfajta eltorzítá¬
sa, megcsonkítása, vagy a mű más olyan megváltoztatása vagy a művel kapcsolatos
más olyan visszaélés, amely a szerző becsületére vagy hírnevére sérelmes". A szerzői
jogi védelem alapján a szerzőnek kizárólagos joga van a mű egészének vagy va¬
lamely azonosítható részének anyagi formában és nem anyagi formában történő
bármilyen felhasználására és minden egyes felhasználás engedélyezésére (Szjt. 16.
§ [1] bekezdés). Az ez alóli kivételt az úgynevezett szabad felhasználás esetei je¬