Aller au contenu principal
mobile

L'Harmattan Open Access platform

  • Rechercher
  • OA Collections
  • L'Harmattan Archive
Françaisfr
  • Englishen
  • Deutschde
  • Magyarhu
S'identifierS'inscrire
  • Présentation du journal
  • Page
  • Texte
  • Métadonnées
  • Découpage
Aperçu
022_000041/0000

Digitális média és történetmesélés a felsőoktatásban

  • Aperçu
  • PDF
  • Afficher les métadonnées
  • Afficher le lien permanent
Auteur
Lanszki Anita
Title (EN)
Digital Media and Storytelling in Higher Education
Field of science
Kultúrakutatás, kulturális sokféleség / Cultural studies, cultural diversity (12950), Kommunikációs hálózatok, média, információs társadalom / Communication networks, media, information society (10104), Pedagógia / Pedagogy (12910)
Type of publication
monográfia
022_000041/0102
  • Présentation du journal
  • Page
  • Texte
  • Métadonnées
  • Découpage
Page 103 [103]
  • Aperçu
  • Afficher le lien permanent
  • JPG
  • TIFF
  • Précédente
  • Suivant
022_000041/0102

OCR

102] Digitális média és történetmesélés a felsőoktatásban bármilyen nemű, korú lehet, alakulhat spontán és lehet megszervezett is. Hagyományosan a családi beszélgetések, a közös munkavégzéshez tartozó beszédszituációk sorolhatóak ebbe a kategóriába. A rituális, más néven fesztív előadások azonban már normákhoz kötöttek: adott forgatókönyvhöz igazodnak és az elbeszélésnek és a befogadásnak is viselkedési normái vannak. A vallásos-mágikus történetmesélés során az elbeszélésnek gyógyító, rontáshárító szerepe van, és előadása időponthoz, helyzethez kötött. A hivatalos történetmesélés pedig tipikusan az oktatás, a politika, a törvénykezés normatív világához kapcsolódik (Keszeg, 2011, pp. 67-68). Edward M. Bruner az interpretatív antropológia képviselőjeként a narratív megközelítést alkalmazta etnográfiai kutatásában, és a jelentésteremtés alapjának a narratív dialógust tekintette. Ebben a megközelítésben az adatközlők és a kutató értelmezései és történetmesélése egymástól nem függetleníthetőek, sőt maga a kutatói jelentésteremtés is a narratív struktúra időbeli linearitásában és szekvenciális architektúrájában jelenik meg (Bruner, E. M., 1986). Az autoetnografikus megközelítésre jó példa Mészáros (2014) iskolaiszubkultúra-kutatása, melyben a kutató saját élményeit, forráskutatását, mintavételét, felmerülő új kutatási kérdéseit is az elemzés tárgyává tette, narratív formában tárta fel a kutatási kérdés magyarázatáig vezető utat. A kutató a terepkutatás során teljesen elmerült közegében, részvétele a részletes adatgyűjtés érdekében történt. Az adatközlő csoporttal való közvetlen kapcsolatfelvétel során a kutató maga is átesett a beavatódási folyamaton, majd különböző szerepekben jelent meg a csoportban. A vizsgálatban megmutatkozott a kutató kettős pozíciója, csoporttaggá vált, és a szubjektív bevonódás mellett a kutató objektív, interpretatív viszonyulása is jellemző volt. Ez a kutatás is bebizonyította, hogy a terepkutatásban a kutató a fő mérőeszköz: kapcsolatközi helyzetéből megfigyel, szelektál, vizsgálódása közben maga is fejlődik, és újabb kutatási kérdéseket fogalmaz meg. Az etnográfiai kutatások narratívnak tekinthetőek, ha a kutató a terepmunka során az adatközlők egyéni és csoportos történeteit gyűjti és elemzi, de válhat módszertani kategóriává is a narrativitás, amikor a kutató narratív naplóban reflektál saját kutatási folyamatára, és végül maga a kutató is létrehoz egy narratív struktúrában felépülő szöveget. A kutató egyfajta önkényes autoritással elemez ilyenkor, és alkot új szöveget, a kvalitatív kutatások validitásfogalma itt a hiteles hang kifejezéssel helyettesíthető, amelyet a minél több forrásból történő tájékozódással biztosíthat a kutató (Mészáros, 2014). A terepmunka során az adatgyűjtés fő módszerei a megfigyelés és a strukturálatlan élettörténeti interjú. Az entográfus történetmesélő kutató, így a 21. századi etnográfiai, antropológiai kutatások megjelenése is lehet multimediális. A kulturális információ is megjelenhet több rétegben (mese, film, fotó) online környezetben, valamint a befogadók bekapcsolódhatnak, interaktív dialógusokat alakíthatnak ki az új felületeken, amivel a narratív folyamatok lezáratlansága- folytatólagossága valósul meg. A digitális felületek lehetővé teszik a néprajz és az antropológia számára, hogy az adatközlők, kutatók és befogadók kollaboratív folyamatokban ve

structurelles

Custom

Image Metadata

Largeur de l'image
1949 px
Hauteur de l'image
2776 px
Résolution de l'image
300 px/inch
Taille du fichier d'origine
1.54 MB
Lien permanent vers jpg
022_000041/0102.jpg
Lien permanent vers OCR
022_000041/0102.ocr

Links

  • L'Harmattan Könyvkiadó
  • Open Access Blog
  • Kiadványaink az MTMT-ben
  • Kiadványaink a REAL-ban
  • CrossRef Works
  • ROR ID

Contact

  • L'Harmattan Szerkesztőség
  • Kéziratleadási szabályzat
  • Peer Review Policy
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Dokumentumtár
  • KBART lists
  • eduID Belépés

Social media

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn

L'Harmattan Open Access platform

S'identifierS'inscrire

Connexion utilisateur

eduId Login
J'ai oublié mon mot de passe
  • Rechercher
  • OA Collections
  • L'Harmattan Archive
Françaisfr
  • Englishen
  • Deutschde
  • Magyarhu