OCR Output

84] Digitális média és történetmesélés a felsőoktatásban

My Story
Our Story
Their Story

8. ábra: Digitális történetek tipizálása az elbeszélő narratívájához fűződő elbeszélői viszo¬
nya alapján (Lambert, 2002/2013; vö. Lanszki, 2017)

A koncentrikus körök megmutatják, mennyire szoros a viszonya az elbeszélőnek
saját narratívájával. A kör középpontjában a legerősebb a szubjektív kapcsolat az
elbeszélő és elbeszélésének tárgya között, és ettől távolodva lesz egyre objektívabb
ez a viszony. A legbelső körben a Me Story, az elbeszélő identitástörténete található,
amelyben a szerző feltárja személyiségét leginkább meghatározó egyéni életúttör¬
ténetét. A következő sávban helyezkedik el a My Story, melyben az elbeszélő a kör¬
nyezetében lévő, számára fontos tárgyakról, személyekről, körülményekről mesél.
A harmadik koncentrikus körben található Our Story-típusú elbeszélésekben egy
közösség kollektív kulturális, történelmi, társadalmi élményeire, tapasztalataira
reflektál az elbeszélő, a Their Story-kban pedig egy másik közösségre. A körökön
kívül helyezkednek el a No Story-k, amelyekben nem található személyes viszony
az elbeszélés tárgya és az elbeszélő között. Ilyennek tekinthetőek az ismeretterjesztő
digitális történetek, amelyekben tantárgyi tartalmat dolgoz fel a tanuló. Ezeknek
a kategóriáknak az érdekes keveredése fedezhető fel azokban a tanulói digitális
történetekben, melyek egyszerre ismeretközlőek és az elbeszélő személyes, a téma
szempontjából releváns tapasztalatait, élményeit ötvözik. Robinnál (2006) is felfe¬
dezhető a digitális történetek hasonló csoportosítása, megkülönbözteti a 1. szemé¬
lyes elbeszélések, 2. történelmi dokumentációk, 3. informáló, instruáló szándékú
anyagok tematikus kategóriáit (Lanszki, 2017).