OCR Output

54] Digitális média és történetmesélés a felsőoktatásban

don kifejtett, több epizödon keresztül elmeselt The Affair (A viszony, 2014-2019)
volt. Az HBO Imagine mäsik, negy nezöpontböl elmeselt törtenete a The Heist ci¬
met kapta." Ugyanúgy múzeumi rablástörténet jelenik meg interaktív formában
a YouTube Originalön 2019-ben." Az epizodikusan felépülő elágazásos elbeszélés
a Chad, Matt g Rob szerzőtrió által bevezetett struktúrában jelenik meg: minden
jelenet végén döntési helyzetbe kerül a néző, és annak a videónak a felugró ablaká¬
ra kattint, amelyik jelenettel folytatni szeretné a cselekményt. A 61 epizódból álló
show-játék-elbeszélésnek 31 lehetséges végkimenetele van. A néző bevonódását és
ezáltal az interaktivitás intenzívebb élményét erősíti egy filmnyelvi trükk: a szub¬
jektív kamera alkalmazása. A történet főszereplői a rablók, akiket egy híres ameri¬
kai YouTuber, Markiplier (Mark Fischbach) és maga a néző alakít. Érdekes megol¬
dás, hogy Markiplier folyamatosan beszél a nézőhöz, a kamerába nézve virtuálisan
kvázipárbeszédet alakítva ki vele. Az influenszer már korábban is közzétett hasonló
stílusú interaktív vígjátékot." Ilyen volt a 2017 februárjában, Valentin-napra idő¬
zitett A Date With Markiplier.'®

Az HBO a 2010-es évek végén a nézői interaktivitás megvalósítása érdekében a
sorozat második évada után, 2018-ban piacra dobott egy játékot a 360i platform¬
ján, Westworld: Ihe Mase néven." A játékban a néző saját hangja segítségével vá¬
laszthatja ki a cseleményelemeket. A játékban 60 narratív útvonal járható be, és 32
féle halálnem jelenik meg benne."

A Netflix kínálatában az interaktív történetek jelentik az új irányt, egyre több ani¬
mációs és játékfilmnek jelenik meg az interaktív változata is, amelynek nonlineáris
szekvenciái között a néző távirányítóval, játékkonzollal és okoseszközeivel is ba¬
rangolhat. A szolgáltató először 2018-ban jelentkezett felnőtteknek szóló önálló
interaktív elbeszéléssel, a híres Fekete Tükör (Black Mirror) sorozat önálló filmként
elhíresült, leghosszabb epizódjával, az Interaktívval (Bandersnatch). Az elbeszélés
húszféleképpen végződhet és hossza a néző választásaitól függően 40 és 90 perc kö¬
zött mozog. A döntések révén a néző morális dilemmákba helyezkedik filmnézés
közben, és ha úgy érzi a folytatásból, hogy rosszul döntött, visszatérhet a korábbi
döntési helyzethez (Pátráscanu, 2021). Abban az esetben, ha a néző nem dönt, a
következő jelenetet véletlenszerűen választja ki a rendszer. A másik interaktív mű¬
sor a Netflixen Bear Grylls nyolcepizódos interaktív reality show-ja, a Segíts Bear
Gryllsnek (You vs Wild).

+ https://www.youtube.com/watch?v=V gJGIcbSMio&t=37s

6 https://www.youtube.com/watch?v=9TjfkXmwbTs

” https://thestoryfix.blog/2019/10/23/trailer-youtubes-first-interactive-series/
8 https://www.youtube.com/watch?v=yyU_sJDawuA

» https://www.360i.com/work/westworld-maze/index.html
https://www.dentsu.com/hu/hu/munkaink/case-studies-360i-hbo

2 https://www.netflix.com/huftitle/80227574