OCR Output

46 ] Digitális média és történetmesélés a felsőoktatásban

történetet. A másik kérdés, hogy a kapuőrök látszólagos eltűnése ellenére hogyan
lehet manipulálni a bejegyzéseket és a megjegyzéseket a web 2.0-án.

A jelen- és utókori antropológiai, szociológiai, történeti és narratológiai vizsgá¬
latok középpontjába kerülhet az a kérdés, hogy a napjaink közösségi médiumaiban
és tartalommegosztó portáljain megjelenő bejegyzések és az azokra adott megjegy¬
zések milyen hatósugarúak, valamint hogy milyen kommunikációs útvonalakon és
eszközökkel jön létre a közösen alkotott elbeszélés.

A közösségi médiában megjelenő képi reprezentációk egy történet sűrített pil¬
lanatát mutatják be. A fotók tartalma általában egy sztereotipikus, meghatározott
narratív struktúra kimerevített indexképe. A valóságfragmentum alapján a befoga¬
dók kiegészítik a narratívát és rekonstruálják a történetet. A közösségi média egyé¬
ni élettörténet-epizódokra utaló privát fotói idealizált tartalmúak, olykor szűrővel
manipuláltak, de mindenképp szimmetrikusan komponáltak. Egy tengerparti nap¬
lemente mögött rejlő történet az ideális és izgalmas nyaralás narratíváját hívja elő,
a tükörben pucsító kamaszlány az első randevúkhoz kapcsolódó történeteket idé¬
zi, az edzőteremben készített fotó a felhasználó fittségért folytatott heroikus küz¬
delmének történetét rejti, míg a karácsonyfáról, valamint a gyerek első iskolanap¬
járól megosztott kép a meghitt családi és társadalmi rituálét idézi a befogadóban.

A közösségi média másik jellegzetes képi narratívája a kollektív élményekre uta¬
ló mémek világa. Ezek a mémek általában tematikus közösségimédia-csoportok¬
ban jelennek meg először, majd az egyéni továbbosztások révén terjednek tovább.
A képi információ az adott közösségben értelmezhető narratívához kötődik: kap¬
csolódhat kulturális produktumhoz (tipikusan ilyenek híres filmek ikonikus jele¬
netei), egy közösség kulturális sztereotípiáihoz vagy a sajtóban egy aktuálpolitikai
hírhez köthető képi tartalomhoz is.

=a :
yy wh
| 0
dr
prés

TANITONÉNI KÉRDI: "ÉVIKE, ITLVAGY
VELÜNK? HA HALLASZ MINKET, VÁLASZOLJ!

1.ábra: A távoktatás tanári szemmel (Facebook)