A 21. századi médiakonvergencia világában élő emberre nemcsak alkalmazáso¬
kat és hiperlinkeket követő tudástkonstruáló befogadóként, hanem aktív, kreatív
és kommunikatív szociális lényként is tekintünk. Az internet platformjai lehetővé
teszik, hogy a befogadók reflektáljanak a tartalmakra, nyilvános vagy magándialó¬
gusokban vegyenek részt, és bármilyen formátumú narratív tartalmat közöljenek.
A web 2.0 tehát megváltoztatta a publicisztikai szokásokat és kiegészítette a felhasz¬
nálók befogadói attitűdjét tartalomelőállítói minőséggel is. Fikciós vagy nonfikciós
történetek blogokon történő megjelenítése időben követhetővé teszi a cselekményt,
illetve bevonja a befogadót, hiszen akommenteléssel közvetlenül kifejezheti véle¬
ményét, adott esetben akár bele is szólhat a forgatókönyvírók munkájába, azaz a
cselekményszálak későbbi szövésébe. A kreatív közösségi írás jegyében megjelen¬
tek olyan blog fictionök is, mint például a Project 1968 (Alexander, 2011), amelyben
két személy fiktív karaktert öltve áldokumentarista eszközökkel (fotók, diagramok
használatával) eljátszotta, hogy részt vett egy történelmi eseményben. A blogon
hiperlinkekkel támogatott bejegyzéseken keresztül bontakozott ki az elbeszélés."
A web 2.0-ás áttörés kedvezett az egyéni történetmesélés új, kreatív formáinak,
a podcasteknek és a vodcasteknek, a zene- és videómegosztó portálokon. A tartal¬
mat előállító felhasználók rendszeres időközönként jelentkeznek többnyire egyéni
reflexióikkal és naplószerű, énreprezentációikkal megtöltött bejegyzéseikkel. A tar¬
talommegosztó portálok lehetővé teszik, hogy a követést vállaló felhasználók érte¬
sítést kapjanak az új epizódok megjelenéséről.
Számos egyéni kreatív kezdeményezés is megvalósulhatott az új felületeken.
A vodcastek inkább dokumentarista naplózásjellegű formájával manipulálta szán¬
dekosan követöit a rövid, YouTube-bejegyzesekböl allö lonelygirl15 projekt, amely
egy kamaszlány mindennapjait mutatta be a saját maga által felvett pár perces vi¬
deókon keresztül. A valójában forgatókönyvíró által előre megírt és színész által
eljátszott bejelentkezések hozták a vodcast formai jellegzetességeit: a főszereplő
és a kitalált élettörténet egyes szereplői a lány szobájából jelentkeztek be, a kama¬
szokra jellemző öltözékben és nyelvezettel. A videók körül szép lassan kialakult egy
kommentelő közösség, amikor a fiktív karakter életeseményei meghökkentő fordu¬
latot vettek, és két év alatt kibontakozott egy olyan történet, amely a projekt végére
a lány halálával végződött a közösség legnagyobb döbbenetére." A bejegyzésekről
a projekt végére kiderült, hogy sajátos sorozatepizódok. A vodcastekben kibonta¬
kozó elbeszélés óriási követőtáborra tett szert, és a későbbiekben számos spin-off
tartalom megjelenését generálta, amelyek kiegészítették az alapsorozat elbeszélését
ugyanabban a cselekményvilágban.
A web 2.0 világában a felhasznók interaktívan részt vesznek médiadialógusok¬
ban, de a részvételi magatartás tartalomelőállítással is kiegészülhet. A digitalizáció
segítségével megvalósuló történetmesélés eszközei a mobilkészülékek, amelyekkel
létrehozható és publikálható bármilyen (írott, képi, multimédiás) formátumú be¬