Skip to main content
mobile

L'Harmattan Open Access platform

  • Search
  • OA Collections
  • L'Harmattan Archive
Englishen
  • Françaisfr
  • Deutschde
  • Magyarhu
LoginRegister
  • Volume Overview
  • Page
  • Text
  • Metadata
  • Clipping
Preview
022_000041/0000

Digitális média és történetmesélés a felsőoktatásban

  • Preview
  • PDF
  • Show Metadata
  • Show Permalink
Author
Lanszki Anita
Title (EN)
Digital Media and Storytelling in Higher Education
Field of science
Kultúrakutatás, kulturális sokféleség / Cultural studies, cultural diversity (12950), Kommunikációs hálózatok, média, információs társadalom / Communication networks, media, information society (10104), Pedagógia / Pedagogy (12910)
Type of publication
monográfia
022_000041/0039
  • Volume Overview
  • Page
  • Text
  • Metadata
  • Clipping
Page 40 [40]
  • Preview
  • Show Permalink
  • JPG
  • TIFF
  • Prev
  • Next
022_000041/0039

OCR

II. Történetmesélés az információs korban A számítógép az információ korának, az információs társadalomnak a szimbóluma, amely a valaha létezett legtöbb adat tárolására képes külső tárhely, valamint nagy mennyiségű adattal képes az embernél sokkal gyorsabban műveleteket végezni. Manovich (2001) szerint az internet különösen kedvez az adatbázis-típusú kulturális formák megjelenésének (mint például az enciklopédikus adathalmazoknak), amelyeknek - a többnyire listázott formában megjelenő - elemei között nem található kauzális és időbeli kapcsolat, s ez szemben áll az emberiség kulturális kifejezésmódjára dominánsan jellemző linerális narratív jelleggel. Az ezredfordulón Manovich még úgy látta, hogy az új média világában az adatbázis katalogizáló, indexelő természete a domináns, és a narratívaalkotás legfeljebb egyéni útvonalak kiépítésén keresztül válik lehetővé. Az interneten található információk erdejében az adatok közötti kapcsolat hiperlinkeken keresztül manifesztálódik, amely ugyan kontextusba helyezi az információt és az információk végtelen információs hálózatát hozhatja létre, ez mégsem a megszokott narratív struktúra segítségével megvalósuló tudástranszfer. Manovich úgy vélte, hogy az új média tervezőinek legnagyobb kihívást jelentő feladata az, hogy hogyan egyesítsék az adatbázist és a narratívát. A számítógépes narratológia azt vizsgálja, hogyan lehet algoritmikusan leírni a narratívumot és annak értelmezését. A tudományterület kutatásai főként nyelvészeti alapvetésekre épülő mesterségesintelligencia-kutatások (Mani, 2013). Kézenfekvő megoldás lehetne, hogy az emberiség a komputációt és a mesterséges intelligenciát alkalmazza elbeszélések generálására. A GPT-3 algoritmus koherens blogbejegyzéseket* generált (Raevskij, 2020), de a mesterséges intelligencia a meglévő struktúrák modellezésével és elemzésével képes recepteket kreálni? vagy éppen Eurovíziós dalt írni" is. A narratív struktúrák és a számítástechnika kapcsolata azonban nem ezen a területen teljesedett ki. Bár a web 1.0 is lehetővé tette a narratív formák megjelenítését a hírportálokon és magánlevelezésekben, az igazi narratív fordulatot a web 2.0 megjelenése hozta el. Az internet már nemcsak a tönegkommunikáció hagyományos modellje szerinti egyirányú információközlésre volt alkalmas, hanem megjelent a hálózaton keresztüli személyközi interakciók lehetősége is. 4 https://news.ycombinator.com/submitted?id=adolos https://soullessfood.com/ ° https://www.youtube.com/watch?v=4MKAf6YX_7M

Structural

Custom

Image Metadata

Image width
1949 px
Image height
2776 px
Image resolution
300 px/inch
Original File Size
1.19 MB
Permalink to jpg
022_000041/0039.jpg
Permalink to ocr
022_000041/0039.ocr

Links

  • L'Harmattan Könyvkiadó
  • Open Access Blog
  • Kiadványaink az MTMT-ben
  • Kiadványaink a REAL-ban
  • CrossRef Works
  • ROR ID

Contact

  • L'Harmattan Szerkesztőség
  • Kéziratleadási szabályzat
  • Peer Review Policy
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Dokumentumtár
  • KBART lists
  • eduID Belépés

Social media

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn

L'Harmattan Open Access platform

LoginRegister

User login

eduId Login
I forgot my password
  • Search
  • OA Collections
  • L'Harmattan Archive
Englishen
  • Françaisfr
  • Deutschde
  • Magyarhu