Ugrás a tartalomra
mobile

L'Harmattan Open Access platform

  • Keresés
  • OA Gyűjtemények
  • L'Harmattan Archívum
Magyarhu
  • Englishen
  • Françaisfr
  • Deutschde
BejelentkezésRegisztráció
  • Kötet áttekintése
  • Oldal
  • Szöveg
  • Metaadatok
  • Kivágás
Előnézet
022_000041/0000

Digitális média és történetmesélés a felsőoktatásban

  • Előnézet
  • PDF
  • Metaadatok mutatása
  • Permalink mutatása
Szerző
Lanszki Anita
Cím (EN)
Digital Media and Storytelling in Higher Education
Tudományterület
Kultúrakutatás, kulturális sokféleség / Cultural studies, cultural diversity (12950), Kommunikációs hálózatok, média, információs társadalom / Communication networks, media, information society (10104), Pedagógia / Pedagogy (12910)
Tudományos besorolás
monográfia
022_000041/0034
  • Kötet áttekintése
  • Oldal
  • Szöveg
  • Metaadatok
  • Kivágás
Oldal 35 [35]
  • Előnézet
  • Permalink mutatása
  • JPG
  • TIFF
  • Előző
  • Következő
022_000041/0034

OCR

34] Digitális média és történetmesélés a felsőoktatásban nem váratott magára sokat az első sorozat sem (A Tenkes kapitánya, 1963-1964). A filmre jellemző filmnyelvi, narrációs technikák és műfajok megfigyelhetőek a sorozatokban is. A serial sorozatokban az epizódok cselekménye egymásra épül. Az akár több évadon keresztül bonyolódó cselekmény, annak összes cselekményszálával, a rádiójátékok és a 19. századi újságokban közölt folytatásos regények hagyomanyat viszi tovabb. A szerialikus sorozatrészekben az események a szereplők viszonyrendszerere gyakorolt hatásuk miatt érdekesek. Egy-egy epizód ugyanolyan alapszerkezet szerint épül fel: 3-4 cselekményszálat beszél el, és a részeket cliffhangerrel, azaz nyitott kérdéssel köti össze. A nézőket a folyamatosan alakuló cselekmény bilincseli a képernyőhöz. Ezzel szemben a seriesek epizódjai lezártak, minden egyes rész visszaviszi a szereplőket az egyensúlyi helyzetbe. Az epizódok önálló elbeszélésegységet alkotnak - csak a főszereplőgárda, a műfaj és a tematikus alapelemek azonosak. Az ilyen sorozatok részenként csak egy vagy kettő cselekményszálat bonyolítanak. Sorozatelbeszélések esetén műfaji és célcsoportonkénti fragmentációról is beszélhetünk csakúgy, mint a hollywoodi filmek esetén. Eltérés viszont a mozifilmek narratív struktúrájától, hogy az expozíciós rész rövid vagy hiányzik az epizódok elejéről, illetve a szereplők és a cselekmény szintjén többször tűnik fel ismétlődő (emlékeztető) elem (Mittel, 2006). Az ezredfordulón megjelentek az audiovizuális tartalomszolgáltatási piacon a mozifilmeket és az évtizedekig bulváros témájú, kliséktől hemzsegő sorozatok helyett komplexebb narratívájú high concept sorozatokat gyártó és forgalmazó szolgáltatók. Mindez válasz volt a már a "80-as években elkezdődött folyamatra, amikor a televíziós narratívumok befogadását, idejét és tartalmát a nézők egyre inkább kontrollálni tudták. A VHS-, majd DVD-technológia, a tematikus kábeltelevíziók megjelenésétől és térhódításától kezdődően lehetővé vált az adásidő-független televíziózás. A kultikus filmeket és sorozatokat a rajongók korlátlanul, bármilyen időpontban megnézhették, és egyszerre több epizódot is megtekinthettek. A csatornák és műsoraik nézettsége csökkent, ezzel párhuzamosan a nézők komplexebb narratívájú sorozatokra vágytak (Mittel, 2006). A nézők nem szeretik, ha az elbeszélések befogadäsäban reklámok zavarják meg őket. A minőségi történetmesélést és a zavatalanságot az európai televíziózásban a közszolgálatiság jelentette, az amerikai rendszerben pedig az előfizetett filmcsatornák. Az ezredfordulótól globálisan hozzáférhetőek azok az amerikai tartalomszolgáltatók (elsőként az HBO, majd később a Netflix), amelyek lehetővé teszik a korlátlan és zavartalan befogadást. Ezek a szolgáltatók a nézők leküzdhetetlen türelmetlenségének és történetéhségének köszönhetik sikerüket, és ezáltal gazdasági profitjukat. A high concept sorozatokra jellemző, hogy az alapcselekmény bonyolódik epizódról epizódra, de az egyes részek önálló cselekményvilággal is bírnak. A sorozatok saját narratív 10gikájuk szerint építik fel epizódjaikat, ám Mittel (2006) megjegyzi, hogy úgynevezett narratív látványosságokkal eltérhetnek ettől egyes epizódok cselekmény- vagy időkezelésében, hogy a sorozatfelépítés logikáját követő néző figyelmét és hosszú távú elköteleződését is fenn tudják tartani.

Szerkezeti

Custom

Image Metadata

Kép szélessége
1949 px
Kép magassága
2776 px
Képfelbontás
300 px/inch
Kép eredeti mérete
1.56 MB
Permalinkből jpg
022_000041/0034.jpg
Permalinkből OCR
022_000041/0034.ocr

Linkek

  • L'Harmattan Könyvkiadó
  • Open Access Blog
  • Kiadványaink az MTMT-ben
  • Kiadványaink a REAL-ban
  • CrossRef Works
  • ROR ID

Elérhetőség

  • L'Harmattan Szerkesztőség
  • Kéziratleadási szabályzat
  • Peer Review Policy
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Dokumentumtár
  • KBART lists
  • eduID Belépés

Social media

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn

L'Harmattan Open Access platform

BejelentkezésRegisztráció

Bejelentkezés

eduId Login
Elfelejtettem a jelszavamat
  • Keresés
  • OA Gyűjtemények
  • L'Harmattan Archívum
Magyarhu
  • Englishen
  • Françaisfr
  • Deutschde