Direkt zum Inhalt
mobile

L'Harmattan Open Access platform

  • Suche
  • OA Kollektionen
  • L'Harmattan Archive
Deutschde
  • Englishen
  • Françaisfr
  • Magyarhu
AnmeldenRegistrieren
  • Buch Übersicht
  • Seite
  • Text
  • Metadaten
  • Clipping
Vorschau
022_000041/0000

Digitális média és történetmesélés a felsőoktatásban

  • Vorschau
  • PDF
  • Zeige Metadaten
  • Permanenten Link anzeigen
Autor
Lanszki Anita
Title (EN)
Digital Media and Storytelling in Higher Education
Field of science
Kultúrakutatás, kulturális sokféleség / Cultural studies, cultural diversity (12950), Kommunikációs hálózatok, média, információs társadalom / Communication networks, media, information society (10104), Pedagógia / Pedagogy (12910)
Type of publication
monográfia
022_000041/0022
  • Buch Übersicht
  • Seite
  • Text
  • Metadaten
  • Clipping
Seite 23 [23]
  • Vorschau
  • Permanenten Link anzeigen
  • JPG
  • TIFF
  • zurück
  • Weiter
022_000041/0022

OCR

22] Digitális média és történetmesélés a felsőoktatásban gadó ez alapján a szüzsé alapján tudja kikövetkezteni a vélt történetet, azaz az események logikai-kronológiai-kauzális láncolatát. Hasonló ez a megközelítés a strukturalista nyelvészet nyelv (langue) és beszéd (parole) fogalompárjához (Saussure, 1916/1967). A nyelv grammatikai eljárások és struktúrák összessége, míg a beszéd a nyelvi struktúrák adott, egyéni módon megvalósuló reprezentációja. Egészen másképp közelít a narratológia az elbeszéléshez, ugyanis alapvetően különbséget tesz a szerző és az elbeszélő között, valamint a hős és az elbeszélő között. Fontos fogalmi árnyalat található ugyanakkor a társadalomtudományok narratívum/narratíva és a narratológia narratíva/narráció elnevezései között. A narratíva általában a narratív módon történő jelstrukturálás, míg a narratívum maga a narratív struktúrában konstruált (verbális, mozgásos, képi vagy audiovizuális) elbeszélés. A narratíva kifejezés ugyanakkor az általános jelentésen túl többletjelentéssel is bír, ugyanis egyfajta tipikus gondolkodási paradigmára is utalhat. Az elbeszélés létrejöttének és bemutatásának mikéntje maga a narráció. A narráció az alkotás és a befogadás aktusát is magában foglalja, ezért narratív ágensről (narrátor) és befogadóról is beszélünk. A narrátor tehát az elbeszélő, a szerző pedig, aki írja a szöveget. A kettő nem azonos, a két entitás közötti kapcsolat annyi, hogy az elbeszélőt a szerző találja ki a történet elbeszéléséhez - noha lehet egybeesés az önéletrajzi vagy a zsurnalisztikai szövegek egyes típusai között. A narratológiában Genette (1983) fogalmi rendszere világít rá a szerző és az elbeszélő közötti különbségre. Genette két egyszerű kérdést tesz fel: hogy ki észleli az eseményeket, és hogy ki beszéli el. Genette felfogásában az elbeszélő mindig szubjektumnak tekinthető, még akkor is, ha nem mutatkozik meg közvetlenül az elbeszélésben. Amikor az elbeszélő hangja az általa elbeszélt világ része, akkor a narrátori pozíció homodiegetikus. Amikor az elbeszélő nem tartozik az elbeszélés szereplői közé, az elbeszélt történethez képest kívülálló, akkor az a heterodiegetikus elbeszélői pozíció. A narrátori pozíció egy elbeszélésen belül változhat. A narrátor Genette szerint különböző távolságban lehet az elbeszéléstől, ilyen értelemben narrált, közvetített és függő beszédben is hallható a hangja. Genette új fogalmat vezet be az elbeszélő tudáshorizontjához kapcsolódva, ez nem más, mint a fokalizáció, amely a korábbi todorovi aspektus és a perspektiva fogalmának kiterjesztett verziója. Az elbeszélő külső nézőpontból is narrálhat, ilyenkor külső perspektívából leírja a cselekményt, jellemzi a karaktereket és azok környezetét. De az elbeszélő a karakterek nézőpontján keresztül is megszólalhat — például az énelbeszélésekben. Az elbeszélés nézépontja valtakozhat a narracidban.' Genette bevezeti az idő kategóriáit a narratív struktúra elemzéséhez, melyek: az időrend, az időtartam és a frekvencia. Az időrend megmutatja, milyen sorrendben Genette azt a kérdést teszi fel a perspektíva fogalmat továbbgondolva, hogy mit tud az elbeszélő az elbeszélésről. A zéró fokalizáció az a helyzet, amelyben a narrátor többet tud az eseményekről, mint a szereplő, ez egyfajta auktoriális pozíció. A belső fokalizáció az, amikor a narrátornak ugyanaz a tudása van, mint a karakternek, és a karakter nézőpontján keresztül ismerjük meg ezt a tudást. A külső fokalizáció pedig azt jelenti, amikor az elbeszélő hangja kevesebbet mond, mint amit tudnak a karakterek, mivel az elbeszélő nem ismeri egy szereplő belső világát sem.

Strukturell

Custom

Image Metadata

Bild Breite
1949 px
Bild Höhe
2776 px
Bild Auflösung
300 px/inch
Dateigröße
1.53 MB
Permalink zum JPG
022_000041/0022.jpg
Permalink zur OCR
022_000041/0022.ocr

Links

  • L'Harmattan Könyvkiadó
  • Open Access Blog
  • Kiadványaink az MTMT-ben
  • Kiadványaink a REAL-ban
  • CrossRef Works
  • ROR ID

Contact

  • L'Harmattan Szerkesztőség
  • Kéziratleadási szabályzat
  • Peer Review Policy
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Dokumentumtár
  • KBART lists
  • eduID Belépés

Social media

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn

L'Harmattan Open Access platform

AnmeldenRegistrieren

Benutzeranmeldung

eduId Login
Ich habe mein Passwort vergessen
  • Suche
  • OA Kollektionen
  • L'Harmattan Archive
Deutschde
  • Englishen
  • Françaisfr
  • Magyarhu