Ugrás a tartalomra
mobile

L'Harmattan Open Access platform

  • Keresés
  • OA Gyűjtemények
  • L'Harmattan Archívum
Magyarhu
  • Englishen
  • Françaisfr
  • Deutschde
BejelentkezésRegisztráció
  • Kötet áttekintése
  • Oldal
  • Szöveg
  • Metaadatok
  • Kivágás
Előnézet
022_000041/0000

Digitális média és történetmesélés a felsőoktatásban

  • Előnézet
  • PDF
  • Metaadatok mutatása
  • Permalink mutatása
Szerző
Lanszki Anita
Cím (EN)
Digital Media and Storytelling in Higher Education
Tudományterület
Kultúrakutatás, kulturális sokféleség / Cultural studies, cultural diversity (12950), Kommunikációs hálózatok, média, információs társadalom / Communication networks, media, information society (10104), Pedagógia / Pedagogy (12910)
Tudományos besorolás
monográfia
022_000041/0010
  • Kötet áttekintése
  • Oldal
  • Szöveg
  • Metaadatok
  • Kivágás
Oldal 11 [11]
  • Előnézet
  • Permalink mutatása
  • JPG
  • TIFF
  • Előző
  • Következő
022_000041/0010

OCR

10] Digitális média és történetmesélés a felsőoktatásban 1.1. Elbeszélés és kogníció Jerome Bruner (1986) az emberi gondolkodás két módját különíti el: a paradigmatikusat és a narratívat. Ez a két mód az emlékek, tapasztalatok rendszerezésének, a valóság konstruálásának két típusát jelenti. A paradigmatikus gondolkodás keretei a szabályok, az elméleti fogalmak, az érvek és a bizonyítékok, míg az emberi gondolkodásnak a másik módja elbeszéléseken keresztül valósul meg. A két rendszer logikájának eltérő jellegét Jerome Bruner a , ha x, akkor y" példáján keresztül mutatja be szemléletesen: a , Meghalt a király, és akkor meghalt a királynő is. állítással. A paradigmatikus gondolkodás az állításban tényigazságot keres, míg a narratív gondolkodás a két esemény közötti kapcsolatot is magában foglalja, ami Bruner szerint lehet gyász, öngyilkosság vagy cselszövés. A logikai-tudományos gondolkodás a tapasztalati igazsággal való egybevetésre, az ellenőrizhetőségre épül, míg a narratív mód a történetekben lévő cselekedetek mögötti szándékokkal, a fordulatokkal és a következményekkel kapcsolatos megismerésre. Az elbeszélésben a cselekvés alkotóelemein (a helyzet, a tettek, a cselekvő személyek, az eszközök világán) túl megjelenik egy másik tartomány is: a cselekvők tudatosságának a területe, melyen keresztül feltárulnak a befogadó számára a cselekvő gondolatai, érzelmei, indítékai, motivációi és perspektívája. Míg a paradigmatikus gondolkodási mód törekszik az absztrakcióra, az ismeretek általános logikai rendszerbe történő beágyazására, addig a narratív megismerésben az egyedi, személyes jelleg érvényesül. Ahhoz, hogy megértsük, miért olyan hatékony és természetes a történetmesélés a mindennapi emberi kommunikációban, általános működésére vonatkozó jellemzőit is fel kell tárnunk. A megismerés, az emlékezet és a narratíva kapcsolatával a narratív pszichológia foglalkozik. A történetmesélés aktusa az elbeszélésben történő tudáskonstrukció, -átadás, -befogadás és -raktározás egységét foglalja magában. A triviálisnak tűnő folyamat azonban fontos kognitiv mozzanatokböl tevödik össze: 1. az elbeszélés megalkotása során az elbeszélő szubjektív módon rendezi az emlékeit; 2. az átadáshoz az elbeszélő nyelvi vagy képi reprezentációt hoz létre; 3. a reprezentációnak a befogadó számára értelmezhető narratív logikát kell követnie; 4. az emlékezetből történő előhívásban a kollektívan értelmezhető narratív sémák segítenek. A történetek mesélésén és befogadásán keresztüli emberi ismeretközvetítés megértésében segítségünkre vannak a narratív és kognitív pszichológia kulcsfogalmai, úgy mint a reprezentáció, a narratívum, a séma és a forgatókönyv. A fogalmak hátterét kognitivista szociálpszichológiai és pszicholingvisztikai modellek képezik. Az alapvetően konstruktivista szemléletű narratív pszichológiai megközelítésben a reprezentáció olyan aktív folyamat, amely során az egyén egy rajta kívül álló jelenség helyettesítését hozza létre, miközben számba veszi a hasonlóságokat és a különbözőségeket. A fogalom jelzi a mentális tevékenységet, hiszen az egyén előidézi (re-) a megjelenítéssel az eseményt, a fogalmat vagy személyt, és mintegy jelen lévőnek (present) mutatja azt. A szubjektív reprezentációk funkciója az objektív kulturális, társadalmi valóság — az egyén számára jelentésteli — leképezése. Az egyéni vagy

Szerkezeti

Custom

Image Metadata

Kép szélessége
1949 px
Kép magassága
2776 px
Képfelbontás
300 px/inch
Kép eredeti mérete
1.53 MB
Permalinkből jpg
022_000041/0010.jpg
Permalinkből OCR
022_000041/0010.ocr

Linkek

  • L'Harmattan Könyvkiadó
  • Open Access Blog
  • Kiadványaink az MTMT-ben
  • Kiadványaink a REAL-ban
  • CrossRef Works
  • ROR ID

Elérhetőség

  • L'Harmattan Szerkesztőség
  • Kéziratleadási szabályzat
  • Peer Review Policy
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Dokumentumtár
  • KBART lists
  • eduID Belépés

Social media

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn

L'Harmattan Open Access platform

BejelentkezésRegisztráció

Bejelentkezés

eduId Login
Elfelejtettem a jelszavamat
  • Keresés
  • OA Gyűjtemények
  • L'Harmattan Archívum
Magyarhu
  • Englishen
  • Françaisfr
  • Deutschde