Jerome Bruner (1986) az emberi gondolkodás két módját különíti el: a para¬
 digmatikusat és a narratívat. Ez a két mód az emlékek, tapasztalatok rendszerezé¬
 sének, a valóság konstruálásának két típusát jelenti. A paradigmatikus gondolkodás
 keretei a szabályok, az elméleti fogalmak, az érvek és a bizonyítékok, míg az emberi
 gondolkodásnak a másik módja elbeszéléseken keresztül valósul meg. A két rendszer
 logikájának eltérő jellegét Jerome Bruner a , ha x, akkor y" példáján keresztül mu¬
 tatja be szemléletesen: a , Meghalt a király, és akkor meghalt a királynő is. állítással.
 A paradigmatikus gondolkodás az állításban tényigazságot keres, míg a narratív
 gondolkodás a két esemény közötti kapcsolatot is magában foglalja, ami Bruner sze¬
 rint lehet gyász, öngyilkosság vagy cselszövés. A logikai-tudományos gondolkodás
 a tapasztalati igazsággal való egybevetésre, az ellenőrizhetőségre épül, míg a narra¬
 tív mód a történetekben lévő cselekedetek mögötti szándékokkal, a fordulatokkal
 és a következményekkel kapcsolatos megismerésre. Az elbeszélésben a cselekvés
 alkotóelemein (a helyzet, a tettek, a cselekvő személyek, az eszközök világán) túl
 megjelenik egy másik tartomány is: a cselekvők tudatosságának a területe, melyen
 keresztül feltárulnak a befogadó számára a cselekvő gondolatai, érzelmei, indítékai,
 motivációi és perspektívája. Míg a paradigmatikus gondolkodási mód törekszik az
 absztrakcióra, az ismeretek általános logikai rendszerbe történő beágyazására, addig
 a narratív megismerésben az egyedi, személyes jelleg érvényesül.
 
Ahhoz, hogy megértsük, miért olyan hatékony és természetes a történetmesé¬
 lés a mindennapi emberi kommunikációban, általános működésére vonatkozó jel¬
 lemzőit is fel kell tárnunk. A megismerés, az emlékezet és a narratíva kapcsolatá¬
 val a narratív pszichológia foglalkozik. A történetmesélés aktusa az elbeszélésben
 történő tudáskonstrukció, -átadás, -befogadás és -raktározás egységét foglalja ma¬
 gában. A triviálisnak tűnő folyamat azonban fontos kognitiv mozzanatokböl tevö¬
 dik össze: 1. az elbeszélés megalkotása során az elbeszélő szubjektív módon ren¬
 dezi az emlékeit; 2. az átadáshoz az elbeszélő nyelvi vagy képi reprezentációt hoz
 létre; 3. a reprezentációnak a befogadó számára értelmezhető narratív logikát kell
 követnie; 4. az emlékezetből történő előhívásban a kollektívan értelmezhető nar¬
 ratív sémák segítenek.
 
A történetek mesélésén és befogadásán keresztüli emberi ismeretközvetítés meg¬
 értésében segítségünkre vannak a narratív és kognitív pszichológia kulcsfogalmai,
 úgy mint a reprezentáció, a narratívum, a séma és a forgatókönyv. A fogalmak hát¬
 terét kognitivista szociálpszichológiai és pszicholingvisztikai modellek képezik. Az
 alapvetően konstruktivista szemléletű narratív pszichológiai megközelítésben a rep¬
 rezentáció olyan aktív folyamat, amely során az egyén egy rajta kívül álló jelenség
 helyettesítését hozza létre, miközben számba veszi a hasonlóságokat és a különbö¬
 zőségeket. A fogalom jelzi a mentális tevékenységet, hiszen az egyén előidézi (re-)
 a megjelenítéssel az eseményt, a fogalmat vagy személyt, és mintegy jelen lévőnek
 (present) mutatja azt. A szubjektív reprezentációk funkciója az objektív kulturá¬
 lis, társadalmi valóság — az egyén számára jelentésteli — leképezése. Az egyéni vagy