Ugrás a tartalomra
mobile

L'Harmattan Open Access platform

  • Keresés
  • OA Gyűjtemények
  • L'Harmattan Archívum
Magyarhu
  • Englishen
  • Françaisfr
  • Deutschde
BejelentkezésRegisztráció
  • Kötet áttekintése
  • Oldal
  • Szöveg
  • Metaadatok
  • Kivágás
Előnézet
022_000037/0000

National Identity and Modernity 1870-1945, Latin America, Southern Euope, East Central Europe

  • Előnézet
  • PDF
  • Metaadatok mutatása
  • Permalink mutatása
Tudományterület
Újkori és jelenkori történelem / Modern and contemporary history (12977), Kultúrakutatás, kulturális sokféleség / Cultural studies, cultural diversity (12950)
Sorozat
Károli könyvek. Tanulmánykötet
Tudományos besorolás
tanulmánykötet
022_000037/0456
  • Kötet áttekintése
  • Oldal
  • Szöveg
  • Metaadatok
  • Kivágás
Oldal 457 [457]
  • Előnézet
  • Permalink mutatása
  • JPG
  • TIFF
  • Előző
  • Következő
022_000037/0456

OCR

MÓNIKA PILKHOFFER Several followers and even more emulators of Lechner appeared.” National style became popular mostly in the cities of the Great Plain region: “where the peasant citizens found ornamentations from folk art close to their hearts.” It was applied by choice in regions with mixed nationalities since it was considered to be “an indirect but effective means of cultural assimilation”.”® However, it could not take root in Transdanubian cities, a fact well demonstrated by the design contest for the city hall of Pécs, in which case the jury remarked regarding Károly Fülöps work that its style made the edifice too expensive, and moreover it did not fit into the cityscape.” At the beginning of the 20" century the younger generation turned away from so-called “gingerbread Art Nouveau”, since they found Lechner’s vital error was that he solely took ornamentations from folk art and applied them on the facades of city architecture instead of originating his compositions in the whole of folk architecture. Transylvanian study tours became very popular among artists in the period and their outcomes were incorporated into the works of architects ” For more about the topic see: János Gerle: A Lechner követőkről, in László Pusztai — András Hadik (eds.): Lechner Ödön 1845-1914 emlékkiállítás a művész születésének 140. evfordulöjara,1985, 74-82. Ilona Särmäny-Parsons: Magyarorszägi väroshäz-epületek a századfordulón. Történeti Tanulmányok. 3., Debrecen, KLTE Történelmi Intézet, 1994, 59-63. 2 Mónika Pilkhoffer: Pécs építészete a szdazadfordulon (1888-1907), Pecs, Pro Pannonia, 2004, 195. 28 + 456 *

Szerkezeti

Custom

Image Metadata

Kép szélessége
1830 px
Kép magassága
2834 px
Képfelbontás
300 px/inch
Kép eredeti mérete
946.2 KB
Permalinkből jpg
022_000037/0456.jpg
Permalinkből OCR
022_000037/0456.ocr

Linkek

  • L'Harmattan Könyvkiadó
  • Open Access Blog
  • Kiadványaink az MTMT-ben
  • Kiadványaink a REAL-ban
  • CrossRef Works
  • ROR ID

Elérhetőség

  • L'Harmattan Szerkesztőség
  • Kéziratleadási szabályzat
  • Peer Review Policy
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Dokumentumtár
  • KBART lists
  • eduID Belépés

Social media

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn

L'Harmattan Open Access platform

BejelentkezésRegisztráció

Bejelentkezés

eduId Login
Elfelejtettem a jelszavamat
  • Keresés
  • OA Gyűjtemények
  • L'Harmattan Archívum
Magyarhu
  • Englishen
  • Françaisfr
  • Deutschde