OCR Output

7. A DIALÓGUS ALAPÚ NYELVOKTATÁS

szervező erő nem egy-egy nyelvi forma, hanem egy-egy beszédszándék,
amelynek kifejezése valamilyen egyszerű nyelvi elemmel történik. Mivel
nem ragaszkodunk a nyelvtani anyag egymásra építéséhez, a szóbeli kezdő
szakaszban az anyag rendkívül rugalmas: a haladási menetet nem rögzítik,
nem határozzák meg a grammatikai ismeret hiányából adódó kötöttségek.
A tanítandó anyag moduláris szerkezetű: az egyes témák az aktuális taní¬
tási helyzetnek megfelelően felcserélhetők, kihagyhatók.

Ebben a szakaszban nincs az órának kizárólagosan nyelvtant tanító
része: a nyelvi formákat is egy-egy dialógus — kérdés és válasz — szem¬
lélteti. Ez a szemléltetés nem kívánja meg, hogy egy-egy nyelvi elem
esetében annak teljes paradigmáját egyszerre tanítsuk, így nem is terheli
meg túlzottan a gyermekkorú nyelvtanulót. Erre különösen azért van
szükség, mert a gyermekek anyanyelvi tudatossága, anyanyelvük for¬
mai rendszerének ismerete sok esetben nem teljes; kicsi gyermekeknél
hiányozhatnak is azok a fogalmak, melyekkel a felnőtt korú nyelvtanuló
az idegen nyelv formakincsét rendszerezheti.

A korábban a szókincs tanítására javasolt párbeszéd (Mit csinálsz? —
Olvasok.) jól körülhatárolható nyelvi formát tartalmaz (a válaszban9: E/1.
személyű ragozott igealakot. Ehhez hasonló, tudatosan megválasztott,
előkészített dialógusokkal be tudunk mutatni többféle nyelvtani formát,
melyeket azonnal a funkciójukkal együtt ismertethetünk meg, ami a szá¬
raz, drillezett nyelvtantanulás helyett a nyelv formai odalát is érdekessé,
érthetővé, funkcionálissá teszi. Ez a módszer alkalmas a különböző ige¬
alakok bemutatása mellett a névszói deklináció eseteinek bemutatására
is, mégpedig olyan módon, hogy az természetessé válik: kérdésekre adott
válaszként. A 4. táblázat néhány példát tartalmaz a nyelvtani elemek
dialógus alapú bemutatására.

Alapdialógus további javasolt elemek
—Mit csinálsz? tanulok, tévézek, írok, táncolok, játszom
—Olvasok. Es te?
—Rajzolok.
—Hová mész? a cukrászdába, a boltba, a belvárosba, a parkba
—A játszótérre. moziba, bábszínházba
—De jó neked! úszni, vásárolni, fürödni, biciklizni

« 88 «