OCR Output

Algoritmus

Órai lépés

Leírás

Megerősítés

Tanár: Milyen
színű?
Diák: Sárga.

Tanár: Hol van
a sárga?
Diák: Itt van!

Ha további gyakorlásra van szükség,
a virágok kiosztása után még egyszer
minden tanulót megkérdezhetünk.

Újabb kérdéssel ellenőrizhetjük, hogy

a szókincs rögzítése sikerült-e: ebben
az esetben már hallás után kell felis¬
merniük a tanulóknak az új szót, amit
a tárgy látványa (átadása) nem támogat.

Gyakorlás
láncban:

tanár — diäkl —
diák2 — diák3 ...

Tanár: Milyen
színű?
Diák: Sárga.
Diäkl: Milyen
színű?
Diák2: Sárga.

Következő lépésként a tanár már csak
elindítja a párbeszédet, amit a tanulók
láncban folytatnak. Válaszadás után min¬
den tanuló a kérdező szerepét is eljátssza,
így a dialógus mindkét megszólalását
begyakorolják. Érdemes mindegyik szín¬
nel végigvinni a láncjátékot, ez elegendő
időt és lehetőséget ad a nyelvi panelek
megjegyzésére.

Fordított
módszer: Csíkos
zokni

diäkl - tanár;
diäk2 — tanär

Diákl: Itt
milyen
színű?

Tanár: Itt lila.

Diák2: Itt
milyen
színű?

Tanár: Itt
fekete.

A szókincs bővítéséhez fordított mód¬
szert is alkalmazhatunk. Előre elkészí¬
tünk egy többféle színnel színezhető
képet (a példában egy csomagolópapírra
rajzolt színes zokni szerepel), amelyen
néhány elemet (itt: csíkot) előre kiszí¬
nezünk a már tanult színekkel. A többi
elem (csík) színezetlenül marad. A tanár
megkérdezi a tanulókat, mely színeket
ismerik fel a csíkos zoknin. Ezután ad egy
doboz zsírkrétát vagy egy csomag színes
ceruzát kizárólag azokkal a színekkel,
amelyeket még meg akar tanítani (pl. lila,
barna, rózsaszín, fehér, fekete stb.), majd
megkéri a tanulókat, sorban válasszanak
egy még nem használt színt, és színezze¬
nek ki egy csíkot. Amikor kész, kérdezzék
meg, milyen színű a kiszínezett rész. Ha
több tanuló van az osztályban, két-három
csoportban is dolgozhatunk, majd az
elkészült csíkos zoknikat (színes képeket)
feltehetjük a táblára, és minden csoport
kap kérdezési lehetőséget; de ha csak egy
tanulóval foglalkozunk, akkor is könnyen
megoldható a feladat. Ezzel a módszerrel
a kérdés is természetessé, a párbeszéd va¬
lóságossá válik. Nem érdemes 6-8 színnél
többet bevezetni!

« 83 e