OCR Output

7. A DIALÓGUS ALAPÚ NYELVOKTATÁS

7.4.3. PREZENTACIO, SZEMLÉLTETÉS, GYAKORLÁS

A dialógus alapú nyelvtanítás legszigorúbb eleme, amelyhez mindig ra¬
gaszkodni kell, hogy minden új elemet élőszóban mutatunk be, amihez
alaposan végiggondolt, egyértelmű szemléltetést társítunk. Emellett
a tanítási órán a prezentáció és a gyakorlás nem válik el élesen egymás¬
tól; az óra során a tanár újabb és újabb szituációkat mutat be és ismételtet
meg a gyerekekkel. Ez azonban nem válik unalmassá, ha a szemléltetés
játékos, lehetőséget ad a tényleges szerepjátékra, illetve ha a szituációk
életszerűek, kommunikációra, megszólalásra késztetők.

Kisgyermekek esetében a szemléltetőeszközök gondos megválasztásá¬
ra van szükség: annak érdekében, hogy a szemléltetés egynyelvű, sikeres
és célravezető legyen, ügyelni kell arra, hogy a szemléltetésre használt ké¬
pek, kártyák, tárgyak jelentése egyértelműen azonosítható legyen, mivel
a legkisebbek egy bizonyos korig nem képesek az átvitt jelentések dekó¬
doläsära (Widlok-Petravié-Org-Romcea 2010). Mivel a tanérän a tanar
dialógusokat mutat be, és ezeket egyedül kénytelen szemléltetni, szük¬
ség van olyan módszerre, amely lehetővé teszi a tanár személyiségének
megkettőzését. Erre alkalmasak a bábok vagy játékállatok. A szituációk
bemutatásában szükségszerűen két játékállat vesz részt, , akik" megsze¬
mélyesítik a beszédhelyzet két szereplőjét, a tanár az ő hangjukon szólal
meg, így kettős szereplővé válik, és képes a dialógusok élő bemutatására.
Ez az egyik legnagyobb előnye a kétszereplős eljátszásnak: a tanár egy
személyben veheti magára a párbeszéd mindkét résztvevőjének szere¬
pét, és a gyerekek — elvonatkoztatva a tanár személyétől — könnyebben
átlátják a csak szóban prezentált dialógus szerveződését. További pozití¬
vuma a játékállatok alkalmazásának, hogy a gyakorlás során a tanulók is
a játékszereplők bőrébe bújhatnak, így felkelthetjük a gyerekek beszéd¬
bátorságát, mivel a játékok mögé , bújva" könnyebb megszólalásra bírni
a visszahúzódóbb, nehezebben megszólaló gyermekeket is.

Kisebb gyerekeknél jól bevált módszer a , hősválasztás": tegyük lehetővé
a gyerekek számára, hogy több kis játékállat közül választhassanak a cso¬
portjuk számára kettőt, amelyek állandó szereplői lesznek a dialógusok¬
nak, az első órától kezdve jelen vannak az oktatás folyamatában, maguk
a gyerekek nevezhetik el őket. Ilyen módon tudjuk a tanórákat még játé¬
kosabbá, a gyerekek számára megnyugtatóvá, ismerőssé tenni: a gyerekek
óráról órára kíváncsian fogják várni, mi minden történik a hőseikkel.

« 78 «