OCR Output

7.4. A DIALÓGUS ALAPÚ MAGYARNYELV-OKTATÁS ALGORITMUSA

Az óra címe Tematikai-lexikai keret
Téma Szituációk (példák)
15. Milyen idő Időjárás, évszakok, ] — Mit csinálsz télen?
van ma? Mit szabadidős tevé- — Szánkózok.

csinálsz télen? ] kenység

_ ?
Mit csinálsz Szereted a tavaszt?

— Igen, szeretem.

un? f
nyäron? _ Enis!
— Szereted a telet?
— Nem, nem szeretem.
— En sem!
16. Hull a pelyhes | Ünnepek — Boldog születésnapot!
fehér hó... — Köszönöm szépen!

— Mikor van a szülinapod?
— Áprilisban. / Tavasszal. /
November 2-án.

— Mit szeretnél karácsonyra?
— Könyvet. És te?
— Kisautót.

— Mit adsz a testvérednek?
— Csokit.
— Jó ötlet!

2. táblázat: Példa a minidialógusokra

A bemutatott anyag csak példa, de jól jelzi, hogy az egyes témakörök füg¬
getlenek egymástól, a sorrendjük nem rögzített, bármelyiket előre vagy
későbbre tudjuk tenni, ha az adott helyzet megkívánja. Ilyen lehet, ha
a csoportban valakinek születésnapja van, ami indokolja az ezzel kapcso¬
latos dialógusok bemutatását és gyakorlását, vagy az időjárás változása
meghatározza, mikor vezetjük be ezt a témakört. Az utóbbinál olvas¬
ható dialógusok jelzik, hogy a szükséges, megtanulandó lexikát is élő,
a mindennapokban előforduló beszédhelyzetekben tanítjuk meg. Nem
feledkezünk meg azokról az idiomatikus kifejezésekről sem, amelyek
jellemzők az egyes beszédhelyzetekre, biztosítják a pragmatikai adek¬
vátságot; a táblázatban erre is találunk példákat (pl. jókívánság, kívánság
fogadása, kérés, kérés teljesítése stb.).

«77 +