OCR Output

7. A DIALÓGUS ALAPÚ NYELVOKTATÁS

szerepel, így a dialógus az időkifejezések változatos használatát és gya¬
korlását is segíti. A válasz tartalmazza az új elemet — jelen esetben egy
ragozott igét —-, amelynek segítségével mind az új anyag prezentacidja,
mind pedig a gyakorlása megvalósítható. A dialógusnak ez az állandóan
változó eleme, amely a többi nyelvi panel változtatása nélkül szolgálhatja
a változatos gyakorlást. A dialógus további változatlan eleme a viszontvá¬
lasz, amely ebben a formában átvihető más szituációkra, segíti és erősíti
a kommunikatív és pragmatikai kompetenciát. A fent látható példától elté¬
rően a minidialógusok két-két megszólalást is tartalmazhatnak, de ebben
az esetben is az a cél, hogy az egyik kérdés vagy válasz tartalmazza a taní¬
tandó, gyakorlásra szánt új nyelvi elemet, míg a másik két megszólalás se¬
gíti élővé tenni a szituációt, és elhatárolni a felhasználhatóság körét, azaz
a pragmatikai ismeretet közvetíti, és változtatás nélkül alkalmazható:

— Mit csinálsz ma este?
— Még nem tudom.
— Van kedved sétálni?

— Igen, menjünk!

Ez a párbeszéd alkalmas a van kedved ...ni nyelvi panel vagy az összetett
időkifejezés (ma este) gyakorlására is, míg a mit csinálsz és anem tudom
teljes nyelvi panelként bármilyen más helyzetben is használható; a szi¬
tuációban pedig imitálhatunk pl. telefonbeszélgetést.

Ez a módszer láthatóan a kommunikációt tekinti a nyelvtanulás el¬
sődleges céljának. Ehhez javasolható olyan beszédhelyzetek gyűjtése és
beemelése a tanítandó anyagba, amelyek a gyermekek mindennapjaiban —
különösen az iskolai szituációkban — gyakran megjelennek, mint a beszél¬
getés a barátokkal, egyszerű tanórai kommunikáció, felkészítés az együttmű¬
ködésre, beleegyezés, elutasítás stb. Mindebből jól látható, hogy a dialógus
alapú tanítás a beszédhelyzetből és a beszédszándékból indul ki, ezt tekinti
a tartalom szervező elvének. Fő cél, hogy a dialógusok egyes megszólalásai
változatlanul, míg mások modulárisan, egy-egy elem kismértékű meg¬
változtatásával sok, az eredetihez hasonló dialógust indukáljanak, majd
ugyanezek az elemek más párbeszédekben is felhasználhatók legyenek, így

ws,

erősítve a nyelvtanulók megszólalási, kifejezési képességét. Emellett elő¬

nye a panelekben történő tanulásnak, hogy az , újrahasznosítható" elemek
önbizalmat, bátorságot adhatnak a megszólaláshoz.

+ 72e