OCR Output

7.3. A DIALÓGUS ALAPÚ NYELVOKTATÁS MÓDSZERE

A prezentálás dialógusban - gyakorlás dialógusban — mielőbbi önálló ki¬
próbálás a kommunikatív nyelvoktatás egyik alapgondolatának felel meg
(Medgyes 1995), amely szerint helyes, ha a bemutatas—gyakorlas—alkalma¬
zás időben nem távolodik el egymástól, és már a nyelvtanulás legkorábbi
szintjén — , mélyvíz-stratégiaként" — megjelenik (idézi Nádor 2019: 183).

A dialógusokban történő tanítás számára meghatározott anyag mini¬
malizált, nem törekszik a releváns nyelvi elemek , teljes" körének sem a be¬
mutatására, sem a megtanítására. Kiválasztásának alapja a tanítandó be¬
szédszandék — ebben nem tér el a más nyelvkönyvek esetében alkalmazott
módszerektől. Az anyag mennyiségét és mélységét a nyelvtanulói igények
és képességek és az életkor határozzák meg. Mivel a dialógusokat elsőként
a szóbeli kezdő szakasz számára választjuk ki, és egy előre meghatáro¬
zott, időben korlátozott szakaszban készülünk felhasználni, igazodhatunk
minden esetben az egyes nyelvtanulók, csoportok közvetlen céljához: más
lesz a témák sora, ha teljesen kezdő kisgyerekekkel foglalkozunk, és más¬
honnan kezdhetjük a nyelvi panelek tanítását a kamasz vagy idősebb gye¬
rekeknél, ismét mást választhatunk, ha a nyelvtanulók már rendelkeznek
egy bizonyos szintű magyartudással. Minden adott helyzetben a tanítási
anyagok kiválasztásakor az elsődleges szempont a funkcionális-pragmati¬
kai haszon: csak olyat kell és lehet tanítani, ami a diákok számára könnyen
beláthatóan fontos, és nagy kommunikációs értékkel bír.

A módszer központi eleme a jelentésében jól azonosítható
minidialógus, amely maximálisan 1-2 fordulöpärböl äll.° Jellemzöen
három megszólalást, fordulót tartalmaz, kerdes-valasz-viszontvalasz fel¬
építésű, melyben a kérdés vagy a válasz tartalmazza a tanítandó nyelvi
elemet, míg a viszontválasz a megfelelő pragmatikai környezet azonosí¬
tását, illetve az annak megfelelő megnyilatkozást segíti. Pl.:

— Mit csinálsz szombaton délelőtt?

— Sétálok.

— De jó! Menjünk együtt!
A fenti dialógus elsősorban az igék tanítását, gyakorlását célozza, de emel¬
lett a dialógusban van egy modulárisan — cserélhetően — alkalmazha¬

tó, ugyanakkor részben állandó elem, az időkifejezés, amely a kérdésben

6 V6. Csontos—Dér 2018.

+ 71 +