(Schmidt 2020). Jól közvetítik az irányultságot a sorjátékok, ahol külön¬
féle nagymozgások elvégzése a feladat, mint járás, futás, ugrálás egy lá¬
bon - jobb, majd bal lábon -, megkerülni tárgyakat jobbról, balról, jobb¬
vagy balkézzel vinni egy tárgyat, jobb- vagy balkézzel pattogtatni, dobni
egy labdát. Hasonlóan fejlesztő hatásúak a kiszámolók, amelyek során
számolással kapcsolódik össze az irányok jelzése, ekkor az óramutató já¬
rásának megfelelően haladunk. Ezáltal is rögzül a vizuális környezethez
szorosan kapcsolódó iránytartás. A szókészlet és az irányok rögzítésére
egy jó példa a Föld, víz, levegő játék, ahol állatokkal, járművekkel gyako¬
rolhatjuk a fent-lent és a helyviszonyok jelölését.
Az irányok tanítása szorosan kapcsolódik a kézdominancia erősíté¬
séhez, illetve, ha még nem alakult ki egyértelműen a dominancia, akkor
a fejlesztő feladatok során nagyobb hangsúlyt tud helyezni a pedagó¬
gus erre a területre. A kéz-, láb- és szemdominancia erősítése különö¬
sen fontos terület az írásműveletek alapozásánál (az olvasásnál is), és
az irányok tekintetében az oldaliság meghatározása. Ezen a téren ki¬
válóan alkalmazható a Lexi program (Csabay 1993), amelynek erőssége
a grafomotoros és a vizuomotoros koordináció fejlesztése mellett, hogy
jól érthető képeken keresztül érti meg a kisgyermek az irányokat, az irá¬
nyultsägot jobbra-balra, es az oldaliságot. Egy példa erre: Lexi szemben
áll velünk a képen, és a kérdés így hangzik: Ki van Lexi jobb oldalán?
Az irányok és a testrészeink irányultságának kifejezése a testkép és test¬
fogalom fejlesztésével szoros összefüggést mutat. A szókészlet a testré¬
szekkel és a külső tulajdonságok leírásával kombinálható, amely erősíti
a testképet, pl. Milyen színű a szemed? A hajad? A saját test és az oldaliság
vonatkozásában pedig csukott szemmel, vagy elfordulva kérdések alap¬
ján kell leutánozni a másik testtartását: Mi van a jobb kezedben? Hol van
a labda? - A bal kezemben. A testrészek és a kapcsolódó irányok gyakor¬
lása jól működik az egyensúlyérzék fejlesztésével is, mint például ebben
a szerepjátékkal összekötött feladatban: 7e most egy gólya vagy. A tóban
állsz. A gólya álljon a jobb lábára, és emelje fel a bal szárnyát!
A térbeli tájékozódáshoz szorosan kapcsolódik a szerialitás kérdése,
amely készség elégséges működése során a gyermekek képesek sorren¬
diséget felállítani egy folyamat különböző fázisai között. A gyakorlás
közben képi input alapján a tárgyak és tevékenységek helyéből, illet¬
ve egymáshoz viszonyított elmozdulásának irányából kell következte¬
téseket levonni a folyamat alakulására. A térbeli szerialitás általában