OCR Output

5. ÓVODÁSKORÚ KISGYERMEKEK MAGYAR NYELVI FEJLESZTÉSE

erősebben megmutatkozik, de a szubvokalizáció fázisában is lehet hal¬
lani, miként épül be a némaolvasás gyakorlatába is (Cs. Czachesz, 1998).
A szubvokalizációt öntudatlan ajakmozgás és belső beszéd kíséri, amely
a hangos és a némaolvasás határán figyelhető meg. A beszéd, a beszédér¬
tés, a szóbeli mesélés és mesefelolvasás összekapcsolása elősegíti a meta¬
nyelvi ismeretek kiépülésének alapjait. A kisgyermeknek egyrészt tudást
kell szereznie arról, hogy a nyomtatásban szereplő szöveg és az elhang¬
zó szöveg között közvetlen megfelelés áll fenn, továbbá, hogy milyen
eltérések mutatkoznak meg a beszélt és írott nyelv között. Egy másik
fontos tapasztalás a nem magyar első nyelvű gyermekek számára, hogy
különálló nyelvek vannak, és egy dolog leírására két különböző forma
létezhet. A nyelvek közötti különbségtétel lényeges eleme a nyelvelsajátí¬
tás folyamatának, annak a ténynek a felismerése, hogy az óvodában a pe¬
dagógusokhoz és a társaikhoz az egyiken kell szólni, de lehetnek olyan
gyermekek a csoportjukban, akikhez az első nyelvükön beszélhetnek.
Ez a tudás, bár láthatatlanul alakul ki, meghatározó lesz a nyelvekhez

son

való kesöbbi viszonyuläsukban.

5.7. A KÜLÖNBÖZŐ FEJLESZTÉSI TERÜLETEK
ÉS A KAPCSOLÓDÓ NYELVI TARTALMAK VISZONYA

A következő tevékenységcsoportok leírásakor a fejlesztés középpontjá¬
ban álló készség vagy képesség áll, amelyhez különböző nyelvi tartalmak
kapcsolódnak. Ezeket a feladatokat a foglalkozások során több helyen
beépítheti a pedagógus, annak függvényében, hogy milyen területet fej¬
leszt, illetve milyen nyelvi tartalmat gyakoroltat a kisgyermekekkel.

A vizuális és auditív percepció során a kisgyermek egy látott vagy
hallott elemhez kapcsol egy jelentést, amely elemi fogalomképzéshez
vezet. E folyamat során az észlelt elem jelentése egy szóalakban reali¬
zálódik (Nagy 2007: 192). A nyelvelsajátítás során a perceptuális elemi
fogalomkészlet kialakulásának kiemelten fontos szerep jut, mert szoros
kapcsolatban áll a világ megismerésével és a kisgyermekben kialakuló
nyelvvel. A óvodás korú gyermekeknél a második nyelv megszerzése
közben visszanyúlhatunk ennek a rutinnak az előhívásához, amely erő¬
síti a nyelvelsajátításszerű működést. A tevékenységek során formákhoz,
színekhez rendelhetünk képzeteket és ezekhez szavakat. Hallásfejlesztő