OCR Output

5.5. A FEJLESZTÉS MENETE

A Szakszolgálathoz kerülők másik körét az óvodából iskolaérettségi
vizsgálatra küldött nem magyar első nyelvű gyermekek adják. A vizsgálat
végrehajtásának komoly nehézsége, hogy a részképesség-gyengeség és
a nyelvtudásbeli hiányosság szétválasztása rendkívül bonyolult.

A Szakszolgálatnál folyó program sikerességét az mutatja legjobban,
hogy a megfelelő felmérés után azok a gyermekek, akik az elmúlt két
évben részt vettek a fejlesztési munkában, valamennyien be tudtak illesz¬
kedni az iskolai életbe. Nem küldték őket újra a Szakszolgálathoz tanulá¬
si nehézségekkel, így valószínűsíthető, hogy képesek voltak magyar első
nyelvű osztálytársaikkal együtt bekapcsolódni az iskolai tanulásba.

5.5. A FEJLESZTÉS MENETE

A foglalkozásokat óvópedagógusok, gyógypedagógusok és logopédusok
is tarthatják, tekintettel arra, hogy jelenleg Magyarországon nem elérhe¬
tő a magyar mint idegen nyelv tantásának módszertanához kapcsolódó
kurzuskínálat az említett pedagógusképzésekben. Az óvodákban dolgo¬
zó szakemberek így az általuk használt pedagógiai gyakorlatba építhetik
be a magyar nyelvtudást fejlesztő feladattípusokat. A magyarul kevésbé
vagy egyáltalán nem tudó gyermekek esetében, a megszokott óvodai
csoportjuk mellett mindenképpen érdemes további fejlesztő alkalma¬
kat szervezni. A hatékonyságot figyelembe véve érdemes egy-egy alka¬
lommal 20-30 percet foglalkoztatni a gyermekeket, és a lehetőségekhez
mérten heti 2-3 tevékenységet beiktatni. A foglalkozásokon az ideális
gyermeklétszám 4-6 fő. Egy csoportba két azonos első nyelvű gyermek¬
ből ne kerüljön több, viszont ha tehetjük, akkor legyen azonos nyelvet be¬
szélő társa minden kisgyermeknek, mert az segíti az első nyelven történő
visszajelzést és jelentésteremtést. Emellett a gyermekek nagyobb biz¬
tonságban érzik magukat, különösen a kezdeti fázisban. A természetes
kommunikációs igény megteremtéséhez szükséges, hogy a csoportban
más nyelvű gyermekek is legyenek, mert így értelmet kap a közös nyelv,
a magyar használata.

A foglalkozások tervezésekor a különböző fejlesztési területekhez te¬
matikus egységeket rendelünk. Ennek célja, hogy a különböző készségek,
képességek és nyelvi tartalmak egymásba kapcsolódjanak, szerves egységet
alkothassanak. Az óvodai tematikus tervekhez és a különböző országokban