Ebben a fejezetben arról esik szó, miként jelenik meg az iskolakészült¬
ség fogalma magyar és nemzetközi viszonylatban, milyen definíciók tár¬
sulnak hozzá, milyen megoldásokat nyújtanak eléréséhez a különböző
oktatási rendszerek, illetve milyen programokat ajánlanak a szakértők
a kutatásokban szereplő programok eredményességének feltárása alap¬
ján. Ezután a magyar nyelv elsajátításának útján járó gyermekek speciális
fejlesztésének vizsgálata következik, mivel esetükben a nyelvtudásbeli
hátrány leküzdése további feladat. Majd egy olyan modellértékű magyar
kezdeményezést mutatunk be, melyen keresztül betekintést nyerhetünk
a magyar nyelv sajátosságait és a magyar iskolakészültség kritériumait
figyelembe vevő felkészítési lehetőségekbe. Eredményként megfogalmaz¬
ható, hogy az óvodáskorú bevándorló hátterű kisgyermekek esetében
a nyelvi fejlesztési munkában jelentős hozadékkal bír a nyelvtanulás és
a nyelvelsajátítás összehangolása (Gósy 2017). A fejezet végén ezt mód¬
szertani fogások és konkrét tevékenységek bemutatásával illusztráljuk.
Az óvodai nevelés elsődleges célja, hogy biztosítsa a gyermekek számára
a megfelelő pszichés, szociális, nyelvi és kognitív fejlődést, amely később
felkészíti őket iskolai tanulmányaikra. Az első osztályba lépéskor képes¬
nek kell lenniük a literációhoz és számfogalomhoz kapcsolódó készségek
kimunkálására. A számoláshoz és az anyanyelvi készségek harmonikus
fejlődéséhez szükség van továbbá arra, hogy nyelvileg és a szokásrend¬
szer tekintetében megfelelő érettséget mutassanak a gyermekek. Az álta¬
lános nyelvi fejlettség központi helyet foglal el az iskolai előmenetelben,
amely a nem magyar első nyelvű gyermekek esetében kiegészül a ma¬
gyar nyelvtudással. Ennek legfőbb oka az, hogy kevéssé, vagy egyáltalán
nem számíthatunk arra, hogy az otthon, a családi háttér biztosítani tudja
az óvodáskor előtti életszakaszban kialakuló magyar nyelvi alapokat. Így
ezt a gyermekeknek intézményesített keretek között kell megszerezniük,
viszont az életkori sajátosságok miatt a formális tanulási helyzetek ala¬
csony hatásfokkal működnek. Ebből fakadóan a kisgyermekek esetében