OCR Output

4.2. TANANYAGOK GYERMEKEKNEK

című sorozat az egyetlen, amelyet kezdő szintű magyar nyelvtanuló
alsó tagozatos gyermekek tanítására használnak. A tankönyvvel együtt
megvásárolható kiegészítő mellékletek és a tanári kézikönyv segíti a pe¬
dagógus munkáját. A tankönyv szerzői az első kötetet 7-11 éveseknek,
a második kötetet pedig 10-14 éveseknek ajánlják. Az iskolai gyakorlat¬
ban az alsó tagozaton használják mindkét kötetet, felső tagozaton a már
említett két tankönyvet. A tankönyvekhez az eMagyariskola.hu oldalon
elektronikus tananyag is rendelkezésre áll.

A Jezsuita Menekültszolgálat kiadásában jelent meg Lukács-Somos
Júlia, Ottucsák Melinda A. és Székely Orsolya Zahra és Zia az Eperfa
Iskolában kezdő szintű tankönyv, amely a gyermekek beiskolázását kö¬
vető első időszakban nyújt hatékony segítséget. A tananyagot segíti egy
e-learning felület, ahol online feladatokkal lehet gyakorolni. A szerzők
másik munkája a Mi a téma? Olvassunk együtt Zahrával és Ziával! című
kötet magyar nyelvtanulást segítő olvasókönyv, amelyben rövid szöve¬
geken keresztül történik a tematikus szókincsbővítés. Az olvasókönyvet
a szerzők 8 és 14 év közötti tanulók számára készítették.

Határon túli és külföldön élő származásnyelvi magyar gyerme¬
keknek készült a Balassi-füzetek öt kötete. A szerzők a Közös Európai
Referenciakeret B1 és B2 szintjeire ajánlják a szövegeket 7-14 éves korig.
A munkafüzetek szerzőinek ajánlása mellett Magyarországon élő kétnyel¬
vű gyermekek is örömmel forgatják, az életkoruk 8 és 12 éves kor között
mozog. A pedagógusok beszámolói alapján magyar egynyelvű gyermekek
is szívesen foglalkoznak a füzetekkel. Megjelenési sorrendben az öt fü¬
zet: Gordos Katalin és Varga Virág Miénk a vár! és Ünnepeljünk együtt!,
Gordos Katalin Kalandra fel!, Maróti Orsolya és Sipos Linda Mesélj nekem!
és Bándli Judit, Gordos Katalin és Maróti Orsolya Játssz velünk!

A Balassi-füzetek koncepciójának korai előzményei a származásnyelvi
oktatás segítéséhez a 1970-es évektől megjelent diaszpóra-tankönyvek,
amelyeket a Magyar Nyelv és Kultúra Nemzetközi Társasága — Anyanyelvi
Konferencia adott ki. A sorozatban életkorok szerinti bontásban talál¬
hatunk tananyagokat, módszertani útmutatókat, amelyek a nyugati
diaszpórában jelentek meg, mint például Frittmann Lászlóné: Tarka
lepke, Szende Aladár: Magyar szavak világa, Ginter Károly: Hogy mond¬
juk helyesen?, Dovala Márta: Süni kalandjai, Szende Aladár: Aranyablak,
Ginter Károly: Magyar beszélgetések (Nádor 2000, Kolczonay—Pomogats
1996).

+ Al +