OCR
4. TANANYAGOK inkább a beszélt nyelv irányába fordult, ami kiváltotta azt az igényt, hogy a körülöttük élők beszédét megértsék, és a beszélgetésekbe érdemi módon be tudjanak kapcsolódni. Feltételezzük, hogy a nyelvtanulóknak korábban is céljaik között lehetett ez a szempont, de a tananyagok valószínűsíthetőleg más készségek fejlesztésén keresztül gondolták ezt megvalósítani. Az új igények megjelenésével az oktatás középpontjába a kommunikációs kompetencia és a kiépüléséhez szükséges készségek magas szintű fejlesztése került. Sajátos ugyanakkor az a jelenség, hogy míg korábban a tankönyvek tananyagszerkezetét meghatározta a tanulás intenzitása, addig az újabb kötetek bármilyen tanfolyami intenzitás mellett használhatóak. Az időfaktoron kívül a tanulási folyamat és a kimeneti nyelvtudás tekintetében nincs különbség. Így a tankönyvírók is ebbe az irányba fordultak, és kialakult a jelenlegi tankönyvsorozat-választék. A szerzők többnyire tankönyvíró műhelyekbe szerveződnek, de vannak , magányos farkasok", akik szerzői kiadás formájában publikálják munkáikat. A közelmúltban megjelent tankönyveket alapvetően két nagy csoportra oszthatjuk: a kurzuskönyvekre és a tematikus tankönyvekre. A kurzuskönyvek egy bizonyos nyelvi szinten álló diák tanfolyami vagy individuális úton történő tanulását segítik. A kötetek a KER szintmegjelöléseinek megfelelően haladnak, a tananyag sorrendisége és a szókincs gazdagsága, valamint tempója tankönyvenként eltérő lehet. A készségfejlesztés terén megfigyelhető, hogy alacsonyabb nyelvi szinteken a beszéd és a hallás utáni értés dominál. Az olvasáskészség főként párbeszédes szövegeken keresztül jelenik meg, az íráskészség fejlesztése pedig néhány mondatos szövegek alkotására koncentrál. A nyelvi szint emelkedésével fokozatosan kap nagyobb teret az olvasás- és az íráskészség, amíg a beszéd és a hallás utáni értés készsége központi eleme marad a tananyagszerkesztésnek. A tematikus tankönyvek körébe tartoznak a különböző készségek fejlesztésére specializálódó kiadványok, amelyek egyrészt egy készségre, másrészt valamilyen témára szakosodnak. Az életkor vonatkozásában a nemzetközi tankönyvpiacon három korosztály igényeinek megfelelő kínálat látható: a gyermekek, a fiatalok (tinédzserek) és a felnőttek. Ezek a kiadványok a nyelvi formák és a szókészlet tekintetében az életkori sajátosságoknak megfelelően szerkesztettek. Olyan témákon keresztül tanulják a diákok a nyelvet, amelyek közel állnak a mindennapi életükhöz. + 38 +