OCR
3.2. A MAGYAR MINT IDEGEN NYELV OKTATÁSA a pedagógusoknak önerőből kell kialakítaniuk a megfelelő nyelvi integrációs feltételeket. Ebben a munkában segítséget jelentenek a magyarországi egyetemeken működő tanárképzési helyszínek mint a Károli Gáspár Református Egyetemen, az Eötvös Loránd Tudományegyetemen és a Szegedi Tudományegyetemen. A tanárképzésben helyet kapnak a magyar mint idegen nyelv tanításához kapcsolódó nyelvészeti diszciplínák és módszertani kurzusok. Az elméleti képzésen túl tanítási gyakorlaton vesznek részt a hallgatók, ahol tapasztalatra tehetnek szert a tanításban is. A képzésekről kikerülő kollégák az iskolákban tudják hasznosítani tudásukat az odajáró tanulók magyar mint idegennyelv-tanítása során. Az egyetemi oktatóhelyeken kívül jelentős szerepet vállalnak a nyelvkönyvkiadási műhelyek a tananyagkészítés tekintetében. Erről részletesen a 4. fejezetben írunk. Magyarországon nagy múltra tekint vissza az óvoda intézménye, az első óvodát 1828-ban alapította Brunszvik Teréz (Hornyák 2003: 7). A jelenlegi óvodai rendszer alapját az 1971-ben bevezetett Az óvodai nevelés programja című dokumentum adja, amely a korábbi — a II. vilagháború utáni — programoktól eltérően a gyermekközpontú szemléletet hangsúlyozta. A mostani formájában működő intézményes rendet a program 1989-ben toväbbfejlesztett változata szabályozza (Molnár— Pälfi-Szerepi-Vargäne Nagy 2015). A nemzetközi iskolákban a magyar nyelv a státuszából következően különböző keretek között oktatott tantárgy. Az egy tanítási nyelvű iskolákban általánosságban jellemző, hogy kötelező tantárgyként jelenik meg a kulturális orientáció a nem magyar első nyelvű diákok számára. Emellett választható az iskolák szakköri kínálatában a magyar mint idegen nyelv kurzus, amelynek keretében a gyermekek párhuzamosan ismerkednek meg a befogadó ország nyelvével és kultúrájával. A két oktatási nyelvet használó iskolákban általában kötelező a magyar nyelv mint tantárgy valamennyi gyermek részére. A nem magyar első nyelvű gyermekek idegen nyelvként, a kétnyelvűek másodnyelvként vagy első nyelvként tanulják a magyar nyelvet. Ezekben az intézményekben az oktatás jellemzően két különböző, azonban egymásba kapcsolódó rendszerben valósul meg. A magyarul nem tudó gyermekek kezdő szintről tanulják a nyelvet. Évekre lebontott tanmenet tartalmazza a témákat, a nyelvi funkciókat, nyelvi formákat és a készségfejlesztés szakaszait, amely elemek általában egy tananyaghoz igazodnak. A tanmenet szabályozza, + 33 +