Skip to main content
mobile

L'Harmattan Open Access platform

  • Search
  • OA Collections
  • L'Harmattan Archive
Englishen
  • Françaisfr
  • Deutschde
  • Magyarhu
LoginRegister
  • Volume Overview
  • Page
  • Text
  • Metadata
  • Clipping
Preview
022_000036/0000

Magyarnyelv-tanítás gyermekeknek

  • Preview
  • PDF
  • Show Metadata
  • Show Permalink
Author
Schmidt Ildikó, Nagyházi Bernadette
Title (EN)
Teaching Hungarian to Children
Field of science
Nyelvoktatás és nyelvtanulás / Education and learning of languages (12839)
Series
Károli könyvek. Jegyzet
Type of publication
monográfia
022_000036/0033
  • Volume Overview
  • Page
  • Text
  • Metadata
  • Clipping
Page 34 [34]
  • Preview
  • Show Permalink
  • JPG
  • TIFF
  • Prev
  • Next
022_000036/0033

OCR

3.2. A MAGYAR MINT IDEGEN NYELV OKTATÁSA a pedagógusoknak önerőből kell kialakítaniuk a megfelelő nyelvi integrációs feltételeket. Ebben a munkában segítséget jelentenek a magyarországi egyetemeken működő tanárképzési helyszínek mint a Károli Gáspár Református Egyetemen, az Eötvös Loránd Tudományegyetemen és a Szegedi Tudományegyetemen. A tanárképzésben helyet kapnak a magyar mint idegen nyelv tanításához kapcsolódó nyelvészeti diszciplínák és módszertani kurzusok. Az elméleti képzésen túl tanítási gyakorlaton vesznek részt a hallgatók, ahol tapasztalatra tehetnek szert a tanításban is. A képzésekről kikerülő kollégák az iskolákban tudják hasznosítani tudásukat az odajáró tanulók magyar mint idegennyelv-tanítása során. Az egyetemi oktatóhelyeken kívül jelentős szerepet vállalnak a nyelvkönyvkiadási műhelyek a tananyagkészítés tekintetében. Erről részletesen a 4. fejezetben írunk. Magyarországon nagy múltra tekint vissza az óvoda intézménye, az első óvodát 1828-ban alapította Brunszvik Teréz (Hornyák 2003: 7). A jelenlegi óvodai rendszer alapját az 1971-ben bevezetett Az óvodai nevelés programja című dokumentum adja, amely a korábbi — a II. vilagháború utáni — programoktól eltérően a gyermekközpontú szemléletet hangsúlyozta. A mostani formájában működő intézményes rendet a program 1989-ben toväbbfejlesztett változata szabályozza (Molnár— Pälfi-Szerepi-Vargäne Nagy 2015). A nemzetközi iskolákban a magyar nyelv a státuszából következően különböző keretek között oktatott tantárgy. Az egy tanítási nyelvű iskolákban általánosságban jellemző, hogy kötelező tantárgyként jelenik meg a kulturális orientáció a nem magyar első nyelvű diákok számára. Emellett választható az iskolák szakköri kínálatában a magyar mint idegen nyelv kurzus, amelynek keretében a gyermekek párhuzamosan ismerkednek meg a befogadó ország nyelvével és kultúrájával. A két oktatási nyelvet használó iskolákban általában kötelező a magyar nyelv mint tantárgy valamennyi gyermek részére. A nem magyar első nyelvű gyermekek idegen nyelvként, a kétnyelvűek másodnyelvként vagy első nyelvként tanulják a magyar nyelvet. Ezekben az intézményekben az oktatás jellemzően két különböző, azonban egymásba kapcsolódó rendszerben valósul meg. A magyarul nem tudó gyermekek kezdő szintről tanulják a nyelvet. Évekre lebontott tanmenet tartalmazza a témákat, a nyelvi funkciókat, nyelvi formákat és a készségfejlesztés szakaszait, amely elemek általában egy tananyaghoz igazodnak. A tanmenet szabályozza, + 33 +

Structural

Custom

Image Metadata

Image width
1751 px
Image height
2480 px
Image resolution
300 px/inch
Original File Size
1.1 MB
Permalink to jpg
022_000036/0033.jpg
Permalink to ocr
022_000036/0033.ocr

Links

  • L'Harmattan Könyvkiadó
  • Open Access Blog
  • Kiadványaink az MTMT-ben
  • Kiadványaink a REAL-ban
  • CrossRef Works
  • ROR ID

Contact

  • L'Harmattan Szerkesztőség
  • Kéziratleadási szabályzat
  • Peer Review Policy
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Dokumentumtár
  • KBART lists
  • eduID Belépés

Social media

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn

L'Harmattan Open Access platform

LoginRegister

User login

eduId Login
I forgot my password
  • Search
  • OA Collections
  • L'Harmattan Archive
Englishen
  • Françaisfr
  • Deutschde
  • Magyarhu