OCR
3. A NYELVTANÍTÁS CÉLCSOPORTJAI ÉS HELYSZÍNEI A nyelvtanítás helyszíneinek és sajátosságainak leírása az ott tanuló gyermekek és diákok nyelvi jellegzetességeinek feltárásával ragadható meg legjobban. Így a különféle intézménytípusokon belül egymástól bizonyos szempontok szerint eltérő tanulói körök alakulnak ki. Sok esetben a szülők elképzeléseinek megfelelő a tanrend, más esetekben pedig a szülői elvárások idomulnak az oktatáshoz, vagyis egyszerűen elfogadják az adott lehetőségeket. Bármely módon is alakul a gyermekek magyarnyelv-tanulasa, a csaladok iskolavalasztasa alapvetően meghatározza, hogy milyenné válik majd gyermekük magyar és más nyelvekhez való viszonya. A tanulói csoportok bemutatása szorosan összekapcsolódik a nyelvtudás leírásának terminológiai kérdéseivel. A nyelvészeten belül is tudományterületenként változik a nyelvismeret meghatározására használt kifejezések köre. Jelen munkában a nyelvpedagógia irányából közelítünk, így kézenfekvő a nyelvtudás megmutatkozásának megfelelő leíró kategóriák használata. Az egynyelvű emberek nyelvhasználata leírásának elengedhetetlen alapkifejezése az anyanyelv. Az anyanyelvről alkotott elképzelések közös sajátossága, hogy ezen a nyelven ismerjük meg a világot, ezen a nyelven fejezzük ki érzelmeinket, és valamilyen módon az anyanyelv segítségével tudjuk kikövetkeztetni azoknak a nyelvi elemeknek a jelentését is, amelyeket közvetlenül nem ismerünk. Az anyanyelvhez való viszonynak rendkívül erős érzelmi töltete van, ezért ettől a kötődéstől eltávolodni még akkor is nehéz, amikor már tulajdonképpen két nyelven kommunikál a születését és gyermekkorát tekintve egynyelvű beszélő (Bartha-Hámori 2011, Skutnabb-Kangas 1984: 18; 1997: 13—14). Az anyanyelv fenti felfogásától való eltávolodás szükségességét az indokolja, hogy esetünkben a célcsoport, vagyis a kisgyermekek és iskolások már megtapasztalták az anyanyelv hatását, csak még nem tudatosult bennük. Sokkal inkább egy kialakulóban lévő, nyelvileg talán sokszínűbb világot érzékelnek maguk körül, amelynek egyik része az a nyelv, amelyet feltehetőleg otthon tanultak, talán Magyarországon, de az is + 94e