OCR Output

3. A NYELVTANÍTÁS CÉLCSOPORTJAI
ÉS HELYSZÍNEI

A nyelvtanítás helyszíneinek és sajátosságainak leírása az ott tanuló gyer¬
mekek és diákok nyelvi jellegzetességeinek feltárásával ragadható meg
legjobban. Így a különféle intézménytípusokon belül egymástól bizonyos
szempontok szerint eltérő tanulói körök alakulnak ki. Sok esetben a szü¬
lők elképzeléseinek megfelelő a tanrend, más esetekben pedig a szülői
elvárások idomulnak az oktatáshoz, vagyis egyszerűen elfogadják az adott
lehetőségeket. Bármely módon is alakul a gyermekek magyarnyelv-tanu¬
lasa, a csaladok iskolavalasztasa alapvetően meghatározza, hogy milyenné
válik majd gyermekük magyar és más nyelvekhez való viszonya.

A tanulói csoportok bemutatása szorosan összekapcsolódik a nyelv¬
tudás leírásának terminológiai kérdéseivel. A nyelvészeten belül is tu¬
dományterületenként változik a nyelvismeret meghatározására használt
kifejezések köre. Jelen munkában a nyelvpedagógia irányából közelítünk,
így kézenfekvő a nyelvtudás megmutatkozásának megfelelő leíró kate¬
góriák használata. Az egynyelvű emberek nyelvhasználata leírásának
elengedhetetlen alapkifejezése az anyanyelv. Az anyanyelvről alkotott el¬
képzelések közös sajátossága, hogy ezen a nyelven ismerjük meg a világot,
ezen a nyelven fejezzük ki érzelmeinket, és valamilyen módon az anya¬
nyelv segítségével tudjuk kikövetkeztetni azoknak a nyelvi elemeknek
a jelentését is, amelyeket közvetlenül nem ismerünk. Az anyanyelvhez
való viszonynak rendkívül erős érzelmi töltete van, ezért ettől a kötő¬
déstől eltávolodni még akkor is nehéz, amikor már tulajdonképpen két
nyelven kommunikál a születését és gyermekkorát tekintve egynyelvű
beszélő (Bartha-Hámori 2011, Skutnabb-Kangas 1984: 18; 1997: 13—14).
Az anyanyelv fenti felfogásától való eltávolodás szükségességét az indo¬
kolja, hogy esetünkben a célcsoport, vagyis a kisgyermekek és iskolások
már megtapasztalták az anyanyelv hatását, csak még nem tudatosult
bennük. Sokkal inkább egy kialakulóban lévő, nyelvileg talán sokszí¬
nűbb világot érzékelnek maguk körül, amelynek egyik része az a nyelv,
amelyet feltehetőleg otthon tanultak, talán Magyarországon, de az is

+ 94e