OCR
1.3. A NYELVOKTATÁSI-NYELVTANULÁSI FOLYAMAT BELSŐ ÖSSZEFÜGGÉSEI A tanár módszertani kompetenciája határt szab(hat) az órai lépések változatosságának; a rendelkezésre álló eszközrendszer azonban szintén korlátozhatja a módszertani sokszínűséget. Éppen ezért szerepel a tanár és az eszközrendszer metszéspontjában a kreativitás: a jó nyelvtanár kezében a gyermekeknek tartott nyelvórán minden tananyaggá, szemléltetőeszközzé válhat a gyermekversektől a gyermekek játékain át a reáliákig. A nyelvtanulók és a tárgyi feltételek metszéspontjában a nyelvtanulási kedv áll. A nyelvtanulók életkora, tanulási célja hatással van a tanár által választott módszerekre és eszközökre, míg ez utóbbiak befolyásolják a nyelvtanulók nyelvtanulási kedvét. Gyermekeket csak számukra ismerős, jól megválasztott kiegészítő eszközökkel — pl. képekkel, tárgyakkal, játékokkal — és órai lépésekkel tudunk eredményesen nyelvtanulásra bírni. Ha megvizsgáljuk, mi az, ami a nyelvoktatas—nyelvtanulas külső és belső tényezőit és elemeit összekapcsolja, azt látjuk, hogy a sikeres folyamat legfőbb záloga a motiváció. A motiváció az a kulcsszó, amely vezérlő elvkent hatärozza meg a nyelvoktatäs-nyelvtanuläs minden szegmenset. A gyakran alulmotivält nyelvtanulöknak lelkes, magasan motivált nyelvtanärra van szüksegük. A nyelvtanulök eletkorähoz, sajätossägaihoz, igényeihez, az újabb és újabb nyelvtanulási helyzethez igazodó folyamat leginkább akkor valósítható meg, ha a nyelvtanár maximálisan motivált. A tanár motiváltságától függ, mennyire lesznek aktívak és együttműködők a nyelvtanulók, mennyi és milyen minőségű kiegészítő, szemléltető eszközt alkalmaz a tanár, azaz befolyásolja a tananyag tartalmát és minőségét is. Hatással van a tanórán alkalmazott eljárásokra, lépésekre és módszerekre, ez pedig visszahat ismét a tanulók motiváltságára. Az elérhető támogató eszközök növelhetik vagy csökkenthetik a tanár és a nyelvtanulók motiváltságát, de még ezek hiánya is fokozhatja a nyelvtanár motivációját az újabb és újabb lehetőségek felkutatására és kidolgozására, ami ismét növelheti a nyelvtanulási kedvet. A modell központi elemeként, mozgatórugójaként tehát a motivációt kell kiemelnünk: a tanár motiváltsága pedig motivált tanulókat és/vagy további taneszközfejlesztést eredményez, s mindez együtt hozzájárul ahhoz, hogy a magyartanulás ne szükséges kényszer, hanem együttes munka, öröm és élvezet is legyen. s ]9 e