OCR Output

1.3. A NYELVOKTATÁSI-NYELVTANULÁSI FOLYAMAT BELSŐ ÖSSZEFÜGGÉSEI

A tanár módszertani kompetenciája határt szab(hat) az órai lépések
változatosságának; a rendelkezésre álló eszközrendszer azonban szintén
korlátozhatja a módszertani sokszínűséget. Éppen ezért szerepel a ta¬
nár és az eszközrendszer metszéspontjában a kreativitás: a jó nyelv¬
tanár kezében a gyermekeknek tartott nyelvórán minden tananyaggá,
szemléltetőeszközzé válhat a gyermekversektől a gyermekek játékain át
a reáliákig.

A nyelvtanulók és a tárgyi feltételek metszéspontjában a nyelvtanulási
kedv áll. A nyelvtanulók életkora, tanulási célja hatással van a tanár ál¬
tal választott módszerekre és eszközökre, míg ez utóbbiak befolyásolják
a nyelvtanulók nyelvtanulási kedvét. Gyermekeket csak számukra isme¬
rős, jól megválasztott kiegészítő eszközökkel — pl. képekkel, tárgyakkal,
játékokkal — és órai lépésekkel tudunk eredményesen nyelvtanulásra
bírni.

Ha megvizsgáljuk, mi az, ami a nyelvoktatas—nyelvtanulas külső és
belső tényezőit és elemeit összekapcsolja, azt látjuk, hogy a sikeres folya¬
mat legfőbb záloga a motiváció. A motiváció az a kulcsszó, amely vezérlő
elvkent hatärozza meg a nyelvoktatäs-nyelvtanuläs minden szegmen¬
set. A gyakran alulmotivält nyelvtanulöknak lelkes, magasan motivált
nyelvtanärra van szüksegük. A nyelvtanulök eletkorähoz, sajätossägai¬
hoz, igényeihez, az újabb és újabb nyelvtanulási helyzethez igazodó fo¬
lyamat leginkább akkor valósítható meg, ha a nyelvtanár maximálisan
motivált. A tanár motiváltságától függ, mennyire lesznek aktívak és
együttműködők a nyelvtanulók, mennyi és milyen minőségű kiegészítő,
szemléltető eszközt alkalmaz a tanár, azaz befolyásolja a tananyag tar¬
talmát és minőségét is. Hatással van a tanórán alkalmazott eljárásokra,
lépésekre és módszerekre, ez pedig visszahat ismét a tanulók motivált¬
ságára. Az elérhető támogató eszközök növelhetik vagy csökkenthetik
a tanár és a nyelvtanulók motiváltságát, de még ezek hiánya is fokozhatja
a nyelvtanár motivációját az újabb és újabb lehetőségek felkutatására
és kidolgozására, ami ismét növelheti a nyelvtanulási kedvet. A modell
központi elemeként, mozgatórugójaként tehát a motivációt kell kiemel¬
nünk: a tanár motiváltsága pedig motivált tanulókat és/vagy további
taneszközfejlesztést eredményez, s mindez együtt hozzájárul ahhoz,
hogy a magyartanulás ne szükséges kényszer, hanem együttes munka,
öröm és élvezet is legyen.

s ]9 e