Skip to main content
mobile

L'Harmattan Open Access platform

  • Search
  • OA Collections
  • L'Harmattan Archive
Englishen
  • Françaisfr
  • Deutschde
  • Magyarhu
LoginRegister
  • Volume Overview
  • Page
  • Text
  • Metadata
  • Clipping
Preview
022_000036/0000

Magyarnyelv-tanítás gyermekeknek

  • Preview
  • PDF
  • Show Metadata
  • Show Permalink
Author
Schmidt Ildikó, Nagyházi Bernadette
Title (EN)
Teaching Hungarian to Children
Field of science
Nyelvoktatás és nyelvtanulás / Education and learning of languages (12839)
Series
Károli könyvek. Jegyzet
Type of publication
monográfia
022_000036/0015
  • Volume Overview
  • Page
  • Text
  • Metadata
  • Clipping
Page 16 [16]
  • Preview
  • Show Permalink
  • JPG
  • TIFF
  • Prev
  • Next
022_000036/0015

OCR

1.2. A NYELVTANÍTÁS-NYELVTANULÁS KÜLSŐ TÉNYEZŐI a gyerekek elé. Ez nem jelenti a tananyag ad hoc jellegét: ha „eldobjuk"? a képzeletbeli, nem is létező könyvet, akkor is fontos, hogy magunk előtt lássuk a teljes tanítási szakaszt, a kitűzött, elérendő nyelvi célt és a tanításra kiválasztott nyelvi egységeket. A tanítás konkrét tartalmát azonban — az óráról órára kiadott munkalapok segítségével — igazíthatjuk a nyelvtanulók életkorához, nyelvi szükségleteihez, számához, motivältsägähoz is. Egy ilyen , tankönyv" tehát olyan, külön kiadható lapokból állna, amelyek egy közös, általános alap tananyag mellett az adott helyzetnek megfelelően bármikor kiegészíthetők újabb lexikával, nyelvtannal vagy feladatokkal. Ez természetesen minden eddiginél nagyobb terhet ró a nyelvtanárokra, de ugyanakkor alkalmat ad a kreativitásra, a reflexióra az egyes tanítási helyzetekben, hiszen így a nyelvtanár a tanítás bármely pontján tud változtatni mind a tananyag tartalmán, mind pedig a bemutatás, elsajátíttatás módján." Ugyanakkor azonban egy ilyen típusú tananyag alkalmazása csak akkor nem vezet káoszhoz, ha komoly előkészület előzi meg a tanár részéről: pontosan meg kell határozni a tanítandó témákat, a lexikai elemeket, a szükséges nyelvi formákat, illetve átadásuk módját és elveit, majd ezek alapján kell kiválasztani — adott esetben megalkotni — a tanítandó anyagot. 1.2.2. A MÓDSZERTANRÓL A tananyag, tankönyv kérdése mellett a nyelvoktatás külső tényezője a módszertani alapozás is. Ez jelenti egyrészt a képzési, tanárképzési formákat, lehetőségeket és intézményrendszert — amely, visszatekintve az elmúlt egy-másfél évtized oktatáspolitikai döntéseire és változásaira, egy állandóan változó tényező ebben a komplex rendszerben -, mäsrészt az egyes nyelvtanárok módszertani felkészültségét és képzettségét. Gyermekkorú nyelvtanuló esetében ez utóbbi nem merülhet ki abban, hogy a nyelvtanár képes megfelelően, arra képzetten közvetíteni a magyar nyelvet, hiszen a Magyarországra érkező gyermekek tanítása olyan feladatot jelent a magyarnyelv-tanárok számára, amelynek a megoldásához a tanítóképzésben megszerezhető didaktikai jártasságra van szükség (Csonka, 2006: 166). A nyelvtanári módszertant tehát ki kell egészíteni 3 Segítséget jelenthetnek ebben azok a jó gyakorlatok, amelyeket közösségi oldalak és csoportok osztanak meg az érintettekkel (MidKid, MID van?).

Structural

Custom

Image Metadata

Image width
1751 px
Image height
2480 px
Image resolution
300 px/inch
Original File Size
1.01 MB
Permalink to jpg
022_000036/0015.jpg
Permalink to ocr
022_000036/0015.ocr

Links

  • L'Harmattan Könyvkiadó
  • Open Access Blog
  • Kiadványaink az MTMT-ben
  • Kiadványaink a REAL-ban
  • CrossRef Works
  • ROR ID

Contact

  • L'Harmattan Szerkesztőség
  • Kéziratleadási szabályzat
  • Peer Review Policy
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Dokumentumtár
  • KBART lists
  • eduID Belépés

Social media

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn

L'Harmattan Open Access platform

LoginRegister

User login

eduId Login
I forgot my password
  • Search
  • OA Collections
  • L'Harmattan Archive
Englishen
  • Françaisfr
  • Deutschde
  • Magyarhu