OCR
1.2. A NYELVTANÍTÁS-NYELVTANULÁS KÜLSŐ TÉNYEZŐI a gyerekek elé. Ez nem jelenti a tananyag ad hoc jellegét: ha „eldobjuk"? a képzeletbeli, nem is létező könyvet, akkor is fontos, hogy magunk előtt lássuk a teljes tanítási szakaszt, a kitűzött, elérendő nyelvi célt és a tanításra kiválasztott nyelvi egységeket. A tanítás konkrét tartalmát azonban — az óráról órára kiadott munkalapok segítségével — igazíthatjuk a nyelvtanulók életkorához, nyelvi szükségleteihez, számához, motivältsägähoz is. Egy ilyen , tankönyv" tehát olyan, külön kiadható lapokból állna, amelyek egy közös, általános alap tananyag mellett az adott helyzetnek megfelelően bármikor kiegészíthetők újabb lexikával, nyelvtannal vagy feladatokkal. Ez természetesen minden eddiginél nagyobb terhet ró a nyelvtanárokra, de ugyanakkor alkalmat ad a kreativitásra, a reflexióra az egyes tanítási helyzetekben, hiszen így a nyelvtanár a tanítás bármely pontján tud változtatni mind a tananyag tartalmán, mind pedig a bemutatás, elsajátíttatás módján." Ugyanakkor azonban egy ilyen típusú tananyag alkalmazása csak akkor nem vezet káoszhoz, ha komoly előkészület előzi meg a tanár részéről: pontosan meg kell határozni a tanítandó témákat, a lexikai elemeket, a szükséges nyelvi formákat, illetve átadásuk módját és elveit, majd ezek alapján kell kiválasztani — adott esetben megalkotni — a tanítandó anyagot. 1.2.2. A MÓDSZERTANRÓL A tananyag, tankönyv kérdése mellett a nyelvoktatás külső tényezője a módszertani alapozás is. Ez jelenti egyrészt a képzési, tanárképzési formákat, lehetőségeket és intézményrendszert — amely, visszatekintve az elmúlt egy-másfél évtized oktatáspolitikai döntéseire és változásaira, egy állandóan változó tényező ebben a komplex rendszerben -, mäsrészt az egyes nyelvtanárok módszertani felkészültségét és képzettségét. Gyermekkorú nyelvtanuló esetében ez utóbbi nem merülhet ki abban, hogy a nyelvtanár képes megfelelően, arra képzetten közvetíteni a magyar nyelvet, hiszen a Magyarországra érkező gyermekek tanítása olyan feladatot jelent a magyarnyelv-tanárok számára, amelynek a megoldásához a tanítóképzésben megszerezhető didaktikai jártasságra van szükség (Csonka, 2006: 166). A nyelvtanári módszertant tehát ki kell egészíteni 3 Segítséget jelenthetnek ebben azok a jó gyakorlatok, amelyeket közösségi oldalak és csoportok osztanak meg az érintettekkel (MidKid, MID van?).