Skip to main content
mobile

L'Harmattan Open Access platform

  • Search
  • OA Collections
  • L'Harmattan Archive
Englishen
  • Françaisfr
  • Deutschde
  • Magyarhu
LoginRegister
  • Volume Overview
  • Page
  • Text
  • Metadata
  • Clipping
Preview
022_000036/0000

Magyarnyelv-tanítás gyermekeknek

  • Preview
  • PDF
  • Show Metadata
  • Show Permalink
Author
Schmidt Ildikó, Nagyházi Bernadette
Title (EN)
Teaching Hungarian to Children
Field of science
Nyelvoktatás és nyelvtanulás / Education and learning of languages (12839)
Series
Károli könyvek. Jegyzet
Type of publication
monográfia
022_000036/0013
  • Volume Overview
  • Page
  • Text
  • Metadata
  • Clipping
Page 14 [14]
  • Preview
  • Show Permalink
  • JPG
  • TIFF
  • Prev
  • Next
022_000036/0013

OCR

1.1. A NYELVTANÍTÁS-NYELVTANULÁS HUMÁN OLDALA nyelvtanulási szándékot a gyermekekben. Valószínű, hogy azért vannak gyermekkorú nyelvtanulóink, mert tanulniuk kell magyarul, vagy a szülők, vagy a Magyarországra település, vagy az oktatási intézmény nyomására. Ez pedig kihat a folyamat minőségére, gyakran vezet alulmotiváltsághoz, akár a motiváció teljes hiányához is. Nagyvárosokban, a fővárosban gyakori, hogy a gyermekek a magyar iskolarendszer keretében tanulnak magyarul, gyakran egy-egy intézményben, osztályban többen is, illetve nem magyar tanítási nyelvű iskolákban; vidéken azonban, ahol egy-egy adott helyen, iskolában csak néhány nem magyar anyanyelvű tanuló, gyermek jelenik meg, különösen nehéz a nyelvi integrálás (vö. Nagyházi 2018). A család mint szociális háttér és tanulási környezet minden más nyelvtanulói csoportnál nagyobb mértékben hat a nyelvtanulás sikerére a gyermekek esetében. A gyermek számára meghatározó személyek hozzáállása a magyar nyelvhez, a nyelvtanulás szükségességéhez, türelme a nyelvi sikerek elvárásában, támogatása a nyelvtanulásban és együttműködése a nyelvet tanító pedagógussal/intézménnyel a sikeres nyelvtanitäsi-nyelvtanuläsi folyamat egyik zäloga. Kihat a rendszer tényezôire az is, ha a magyartanulás nem a mindennapok, az iskolai integráció feltétele, hanem a származás, az ,elődök nyelvéhez" (Éder 1991) való kapcsolódás a cél, esetleg éppen a szülők, nagyszülők elvárásainak engedve. A származásnyelvi, érzelmi alapú, az anyaországtól távoli (pl. ÉszakAmerika) magyartanulás is ütközhet nehézségekbe; mind a nyelvtanuló motivációját, mind a tanulás sikerét befolyásolhatja, ha a magyar — mint a származásból adódó nyelv — nem jelent értéket a családot befogadó társadalom számára (Nagy 1970). Összegezve: a magyarul tanuló gyermekek oktatását elsősorban befolyásoló tényezők: s életkor, + az anyanyelv-elsajätitäs szintje, ällapota, + idegennyelv-ismeret, + motiváció, s nyelvtanulási cél, s családi háttér. +13 +

Structural

Custom

Image Metadata

Image width
1751 px
Image height
2480 px
Image resolution
300 px/inch
Original File Size
908.43 KB
Permalink to jpg
022_000036/0013.jpg
Permalink to ocr
022_000036/0013.ocr

Links

  • L'Harmattan Könyvkiadó
  • Open Access Blog
  • Kiadványaink az MTMT-ben
  • Kiadványaink a REAL-ban
  • CrossRef Works
  • ROR ID

Contact

  • L'Harmattan Szerkesztőség
  • Kéziratleadási szabályzat
  • Peer Review Policy
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Dokumentumtár
  • KBART lists
  • eduID Belépés

Social media

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn

L'Harmattan Open Access platform

LoginRegister

User login

eduId Login
I forgot my password
  • Search
  • OA Collections
  • L'Harmattan Archive
Englishen
  • Françaisfr
  • Deutschde
  • Magyarhu