Skip to main content
mobile

L'Harmattan Open Access platform

  • Search
  • OA Collections
  • L'Harmattan Archive
Englishen
  • Françaisfr
  • Deutschde
  • Magyarhu
LoginRegister
  • Volume Overview
  • Page
  • Text
  • Metadata
  • Clipping
Preview
022_000036/0000

Magyarnyelv-tanítás gyermekeknek

  • Preview
  • PDF
  • Show Metadata
  • Show Permalink
Author
Schmidt Ildikó, Nagyházi Bernadette
Title (EN)
Teaching Hungarian to Children
Field of science
Nyelvoktatás és nyelvtanulás / Education and learning of languages (12839)
Series
Károli könyvek. Jegyzet
Type of publication
monográfia
022_000036/0011
  • Volume Overview
  • Page
  • Text
  • Metadata
  • Clipping
Page 12 [12]
  • Preview
  • Show Permalink
  • JPG
  • TIFF
  • Prev
  • Next
022_000036/0011

OCR

1.1. A NYELVTANÍTÁS-NYELVTANULÁS HUMÁN OLDALA hogy a nyelvet sikeresen tudjuk közvetíteni is. Ez utóbbihoz egy sajátos szemléletmód elsajátítására van szükség; a magyar oktatása eltérő megközelítést, módszereket és tananyagot kíván anyanyelvűeknek és nem magyaroknak. Elsősorban szemléletváltásra van szükség, hogy nyelvünket idegen szemszögből legyünk képesek vizsgálni (Hegyi 1991). A nyelv működésbeli törvényszerűségeit mintegy , kívülről" kell látnunk ahhoz, hogy a magyar nyelv sajátosságait, a jelenségek okait, a nyelvi működést megfelelően tudjuk bemutatni. Értenünk kell, mi az, ami a külföldi nyelvtanuló számára nem egyértelmű, és ennek megfelelően kell megválasztani a tanítás módját. El kell felejtenünk saját anyanyelvismeretünket, hogy mindabban, ami anyanyelvi beszélőként számunkra egyértelmű, meglássuk és megértsük azt, ami a nem magyar ajkú számára nehézséget, fejtörést okoz. Gyermekkorú célcsoport esetében a nyelvelméletben, nyelvpedagógiában képzett nyelvtanár szükséges, de nem elégséges feltétele a sikeres nyelvtanitäsnak-nyelvtanuläsnak. Gyermekek oktatäsähoz olyan tanärra van szükség, aki képes a magyar nyelv megfelelő, sikeres közvetítésére, és egyúttal tisztában van azokkal a módszerekkel, amelyek gyermekkorú nyelvtanulók esetében (is) célravezetők. A nyelvtanár személyében meghatározza a nyelvoktatás sikerét az elméleti megalapozottság, ismeret és tudás, illetve módszertani eszközkészlet, amellyel a tanár rendelkezik. Fontos, hogy a nyelvtanár tisztában legyen a tanítandó nyelvre (jelen esetben a magyarra) vonatkozó legfrissebb elméleti irányvonalakkal és eredményekkel, de ezek puszta ismerete nem segíti a nyelvtanítást: a sikeres nyelvtanár azon is munkálkodik, hogyan válik bemutathatóvá, érthetővé és használhatóvá a nyelvről az elméleti nyelvészek által alkotott modell, leírás. Így a nyelvtanár mintegy hidat épít az elméleti és az alkalmazott nyelvészet között, melyen a sikeres, jól megválasztott módszer vezeti át a nyelvtanulót. Összegezve a gyermekeket tanító magyarnyelv-tanár jellemzőit, megállapíthatjuk: s többnyire anyanyelvét tanítja idegen nyelvként, s elkell sajátítania a nyelv külső szemléletének, megfigyelésének képességét, s ismernie kell a gyermekkorú tanulók esetében sikeres módszereket. «lle

Structural

Custom

Image Metadata

Image width
1751 px
Image height
2480 px
Image resolution
300 px/inch
Original File Size
1020.28 KB
Permalink to jpg
022_000036/0011.jpg
Permalink to ocr
022_000036/0011.ocr

Links

  • L'Harmattan Könyvkiadó
  • Open Access Blog
  • Kiadványaink az MTMT-ben
  • Kiadványaink a REAL-ban
  • CrossRef Works
  • ROR ID

Contact

  • L'Harmattan Szerkesztőség
  • Kéziratleadási szabályzat
  • Peer Review Policy
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Dokumentumtár
  • KBART lists
  • eduID Belépés

Social media

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn

L'Harmattan Open Access platform

LoginRegister

User login

eduId Login
I forgot my password
  • Search
  • OA Collections
  • L'Harmattan Archive
Englishen
  • Françaisfr
  • Deutschde
  • Magyarhu